Grønkleppen - høyest i Fosnes og i nye Namsos kommune (12.06.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkering ved Urdbekken/Fiskåa (85m)
Endpoint Samme (85m)
Ascents Grønkleppen (765m) 12.06.2020 13:07
Visits of other PBEs Fiskåa parkering (88m) 12.06.2020 10:30

Kommunetopper i Trøndelag med Stig - DAG 2

Fosnes kommune var en egen kommune i Namdalen inntil 1.1.2020 da den ble slått sammen med Namsos.

Etter gårsdagens tur til Beingårdsheia i Flatanger dro Stig og jeg nordover til Grong og overnatting på hyggelige Grong Gjestegård. Derfra kjørte vi sammen vestover til Høylandet og Flott der vi fortsatte langs østsiden av det vakre Øyvatnet til der Bjørliveien tar av mot venstre (vest).

Grønkleppen speiler seg i Øyvatnet og varsler en ny, flott dag i Trøndelag!

Vi fortsatte på Bjørliveien forbi Fiskåhaugen og begynte kjøringen på skogsveien inn mot Fiskåa parkering. Etter noen hundre meter viste det seg at det lå ganske mye snø i veibanen. Vi kjørte gjennom noen korte snøfelt, men det ble mer og mer sammenhengende snø der solen ikke hadde kommet til. Vi tok ikke sjansen på å kjøre oss fast, og valgte å snu. Med forsiktig manøvrering og hjelp fra Stig klarte jeg å få snudd bilen på den smale skogsveien. Vi returnerte til den store, åpne plassen ved broen der Urdbekken kommer ned i Fiskåa. Herfra er det en liten kilometer inn til Fiskåa parkering.

God parkering ved broen der Urdbekken kommer ned
Fiskåa (sommer)parkering der vi startet turen i terrenget

Som andre har beskrevet er det ingen stier i dette terrenget. Det er endel skog og kratt helt nederst, men terrenget åpner seg fort opp og blir relativt lettgått. Vi siktet oss inn på 450 m-høyden NØ for Grønkleppholet.

Snøen har nylig forsvunnet i bakkene ovenfor Fiskåa parkering
Vi er kommet opp over tregrensen og ser tilbake på Øyvatnet

Oppe på 450 moh så vi et par reinsdyr som raskt forsvant bak en haug.

Det ble mer og mer snø jo høyere vi kom, men dette var bare en fordel da snøen bar godt!

Etterhvert fikk vi øye på en varde oppe på en fjellknaus 720 moh.

Flott varde vel 2 km øst for Grønkleppen 765. Ser ned mot Øyvatnet.
Herfra er det ca. 2 km igjen til toppen. Lettgått på de store snøflatene!
Stig ved den store varden på Grønkleppen 765. GPS 33W 367212 7186372.

Kartverket oppgir koordinater tilsvarende 33W 367207 7186365 "Topp bolt". Dette stedet ligger noen få meter SV for varden. Vi fant høyeste punkt 3 m øst for bolten på 33W 367210 7186364, og bygde en liten varde her. PB-koordinatene er flyttet til dette stedet.

Stig tok bilde av meg bak den lille varden vår med den store i bakgrunnen. Kartverkets firkantbolt til venstre .
Stig funderer fælt på hvilke høye topper vi ser langt mot sørøst mot svenskegrensen! Noen er opptatt av slikt, andre av trig-punkter og koordinater!
Mot nord var vi skjønt enige at dette er Heilhornet 1058 i Bindal!
Ned igjen la vi kursen over mest mulig sammenhengende snøflate ned mot Grønkleppholet

Nede i Grønkleppholet var det glovarmt, snøen var i oppløsning og det ble en del gjennomslag. For å unngå veien fra Fiskåa parkering til bilen, valgte vi å gå ned langs ryggen nord for Urdbekken.

Flater og myrområder øst for Grønkleppholet

Dette gikk forsåvidt bra, bortsett fra at vi kom inn i tilgrodd og bratt terreng litt for nær elvegjelet et sted. Takk for nok en flott turdag, Stig!