Fjerdingen, Bergansvarden og Hjertås (10.06.2020)

Written by TRefsnes (Trine) GSM

Ascents Berganvarden (456m) 10.06.2020
Fjerdingen (360m) 10.06.2020
Hjertås (147m) 10.06.2020

Planen var å kjøre fra Blefjell og deretter gå Gaustadtoppen. Etter enda et kikk på værmelding og beskjed om at det var mye snø igjen der ( noen skulle på skitur opp dit liksom ....), så ble enden på visa å kjøre mot Porsgrunn etter å ha konferert med min faste turplanlegger John.
Fjerdingen P plass var nesten full, det var fint vær og masse folk ute.
Veldig fin sti opp, og en fin tur. Morsomt med alle motivasjonsskiltene på vei opp :)

Tok en god lunsj i sola på toppen, og var glad jeg hadde stavene på vei ned- de knærne er ikke som de en gang var!

Fortsatt virker ikke appen uten at jeg avinnstallerer oppdateringer, og husker ikke helt tiden jeg brukte, men den var innafor vet jeg :)

Vel nede ble det en stopp og en is, før ferden gikk mot Larvik. På Berganvarden parkering sto det en enslig bil, og de hverken hørte eller så jeg noe til i løpet av turen. Fulgte grusveien til jeg tok av på stien til venstre og fulgte den opp. Det raslet litt i gresset ved siden av stien innimellom, og jeg er litt redd for huggorm. Heldigvis var det ingen av det slaget- men en liten grå en så jeg slynge seg i gresskanten.
Kom ut av stien et lite stykke før toppen, men fant fort tilbake.
Ikke et menneske å se, men veldig fin utsikt!
Vel nede var ikke brusen i bilen kald fortsatt, men god var den uansett.

Hadde egentlig tenkt å ligge i telt på Strete camping, men siden de to foregående kveldene hadde vært litt " angstfylt " bestemte jeg meg etter et besøk hos familie for at hotell skulle det bli denne natta. John fulgte med hjemmefra, og sa at hvis jeg skulle ligge i Tønsberg, kunne jeg like gjerne ta med meg Hjertås toppen i Sandefjord på veien.
Det var lurt! Parkerte i lomma ved veien, og dette var en vakker kveldstur. Lys og fascinerende skog, en fantastisk fin avslutning på dagen.

Etter en god og lang dusj, var det helt nydelig med nyoppredd seng og spekemat!