Jonsknuten,Flesebekkble,Bledalsrinden og Bletoppen (09.06.2020)

Written by TRefsnes (Trine) GSM

Ascents Bledalsrinden (1,306m) 09.06.2020
Bletoppen (1,342m) 09.06.2020
Flesebekkble (1,272m) 09.06.2020
Jonsknuten (904m) 09.06.2020

Etter kjøretur fra Trondheim, middag med datter i Oslo- bars det videre mot Kongsberg.
Hadde planlagt å sette opp telt eller henge i køye ved Knutehytta. Der var det øde og forlatt- og litt spooky. Enden på visa ble å sove inne i låst bil, og jeg sov overraskende godt.
Våkna tidlig, og var oppe på Jonsknuten kl 0713. Siden jeg ikke hadde noe å pakke sammen- gikk ferden mot Blefjell.
Innom campingen og fikk leid nøkkel til bommen- de bør virkelig gjøre noe med de nøkkelboksene- de er nærmest umulig å åpne! Man bør også kunne vipse 50 lappen- hvem har cash i disse tider? Jeg hadde tilfeldigvis en hundrings, så betalte gladelig dobbel leie for å komme meg avgårde.
Bratt og fikk god puls opp fra Fosskard.Mye mere snø enn forventet. Fulgte ruta til Harex, men med egne vrier, og kutta ut Fosskardnuten. Yr hadde som vanlig ikke truffet helt, det skulle være strålende sol litt utover dagen- men store deler av turen gikk i lett tåke, lett regn, og noen blaff av sol.Fortsatt is på vannene.
Gikk først til Flesebekkble. Deretter mot Bledalsrinden. Der koste jeg meg i et 5 minutt eller to, da det var soooool :) Deretter ned og rett opp mot Bletoppen isteden for å gå forbi vannet og opp. Så det gikk et tråkk ganske langt til venstre, men er litt slavisk når jeg går etter spor, og så at det skulle være greit å gå rett opp.
Fin liten grushaug på Bletoppen :)
Var godt å ha med staver på turen ned- var forresten godt å ha de hele veien, da det tidvis var mye snø- slush og gjennomslagsføre.
Fantastisk godt med en dusj på Blefjell Camping, med påfølgende hermetikk mat og en øl i sola.
Dessverre funker ikke peakbook appen på min tlf for tiden ( eller , jeg gidder ikke å avinstallere oppdateringer for å få den til å virke ), så sporet ligger i Norgeskart appen.
Tror jeg brukte ca 5 1/2 time totalt.