Øyhopping i Kinn: Reksta (12.06.2020)  6

Midtre Rekstafjellet (166m) 12.06.2020 10:28
Harefjellet (220m) 12.06.2020 12:04
Visits of other PBEs Rognaldsvåg kai (1m) 12.06.2020 13:06

Tidlig start fra Florøbassenget med 0655 båten utover til Reksta. Vi hadde med kjølebag med masse drikke og mat, store sekker og sykler. Planen for dagen var først de tre toppene på Reksta. Vinjar ville gjerne være med på noen av dem, men ønsket også å få fanget litt sjødyr og fisk samt å bade. Vi startet morgenen med å sykle utover kl 0730 fra kaia østover på øya til skaret over mot Rekstavågen. Her gikk vi i samlet tropp til dagens første øytopp, Storefjellet. Fin tur på fin sti.

De andre to toppene tok Ove hver for oss mens Vinjar koste seg i vannkanten. Fine topper med gode stier. Vi var fremme i Rognaldsvågen lenge før båten skulle ta oss over til Kinn, kl 15:10. Det ble derfor god tid til handling av iskrem og ymse på nærbutikken og samtidig gode historier av butikkinnehaveren. Rognaldsvågen er et flott lite øysamfunn med nå 55 fastboende, 100 mindre enn for ti år siden. Skolen ble lagt ned i 2008 og har nok endel av skylda for avbefolkningen. Det er synd!

Det er en idyllisk plass og vi fikk en flott stund der før vi tok turen videre til Kinn. Bobilpatkering har de også!! Det er verdt å merke seg om man vil utover her. Fint utgangspunkt for besøk til flere øyer i nærheten.