Pikstein Øst (10.06.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Pikstein Øst (622m) 10.06.2020

Hadde akkurat vært å besøkt DnT hytta Presteseter. Nå kjørte jeg Amaroken videre vestover over en smal bru som går over vannene Burtjern og Siljuvannet. Veien som nå fulgte, går helt snorrett i 3 km. Men samtidig bølget den opp og ned som bare juling. Fikk litt følelsen av USA igjen. Der kan man også finne sånne veier. Skikkelig artig var det i hvert fall å kjøre her.

Hadde sett meg ut på Peakbook kartet at det skulle gå stier opp til Pikstein Øst. Derfor parkerte jeg på "P-lomme Rauberflaket" og gikk ca. 400 m tilbake langs veien. Her skulle det ha vært en sti. Det var det ikke. Det ble bushing fra start til mål, og måtte følge GPS kursen hele veien. Prøvde å gå der det var lettest mulig, og det gikk jo greit på et vis. Undervegetasjonen var ikke spesielt høy. Og det var ingen skrenter som måtte forserer, kun en slag rygg oppover.

Å finne selve toppunktet var heller ikke så lett. Kom opp til et skilt som fortalte at nå var man på "Pikstein" men på kartet er det avmerket en hel haug med Piksteiner. Jeg tror jeg var på de aller fleste av de. Det som regnes som kommune toppen, er visst et tre, med en gammel morken t-skjorte på :-) Den skulle nok ha vært merket litt bedre. Når jeg kom ned igjen så var jeg skikkelig svett, og med spindelvev og kvist og kvast over hele meg. Så da kokte jeg opp noen liter med vann, helte oppi en 5 liters dunk, og helte over meg. Det var utrolig deilig :-)