Vestfjellet (10.06.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Vestfjellet (634m) 10.06.2020

Kjørte fra Sande og mot Eidsfoss. En stund før Eidsfoss, står det skilt inn til venstre og mot Skibergfjellet (som tidligere var fylkestoppen, men nå har blitt nedgradert, da man har funnet ut at Vestfjellet er 2 meter høyere) Fulgte denne veien i ca. 1.2 km. Ny venstre sving og inn på grusvei. Her fikk jeg meg en litt pussig overraskelse, for rett før jeg kom til automatbommen, så kommer det en eldre herre i åpen cabriolet, med golfbaggen og køller liggende ved siden av seg i passasjersetet. Han gjør tegn til at han ønsker at jeg skal stoppe. Og det gjør jeg jo, ikke har jeg noe valg heller, for etter han så kommer det en stor traktor med enda større tilhenger å sperrer hele veien. Jeg fikk aldri helt tak i hva mening med det han sa var. Men han prøvde i vert fall å hindre meg i å kjøre videre innover. Snakket noe om at jeg hadde bobilen, og at han representerte grunneierne og at det ble mye trafikk, og at de ikke kunne akseptere at folk overnattet der oppe i bobilene sine og så videre, og så videre. Og så snakket han om allemannsretten m.m. Jeg spurte om det sto noen restriksjoner oppe ved bommen, men nei, sa han, det gjorde det ikke. Men de jobbet med å få opp et tekst om at bobiler ikke kunne kjøre på veien. Men så sa jeg at jeg ikke skulle overnatte, jeg skulle bare på dagstur til Vestfjellet. Og da var det ikke så farlig likevel. Da var det bare å tute å kjøre, selv om jeg hadde "bobil" Mye rare folk altså!

Jeg betalte i bommen og kjørte langt og lenger enn langt, på en fin men veldig smal grusvei. Det hadde blitt trasig om jeg traff på møtende trafikk. Heldigvis skjedde det bare et par ganger. Og det var meget sparsommelig med møteplasser. Det var det veldig langt i mellom. Til slutt kom jeg frem til "Vestfjellet parkering" Parkerte her og fulgte skilting og merking, først vestover og så nordover mot Vestfjellet. Først passerte jeg hytta Dovrehallen. Denne fikk jeg på høyre hånd. Og så gikk jeg oppom høydepunktet "621" Så litt nedover til et lite tjern, med myr rundt, og så opp en kneik til venstre. Først kommer man til en fin utsiktsplass med en benk. Her er det fint å raste. Går man så litt videre så kommer man til hoved toppen. Her er det en steinvarde og et stideleskilt. Ble sittende en god stund på toppen, for å spise niste, og for å slappe av litt. Veldig fint vær i dag. Retur samme vei.