Tur til Beingårdsheia - kommunetopp i Flatanger (11.06.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Sandvatnet p-plass (185m)
Endpoint Samme (185m)
Ascents Beingårdsheia (612m) 11.06.2020
Visits of other PBEs Sandvatnet P-plass (185m) 11.06.2020
Dag 2 av Knut Sverre og min tur til Midt-Norge. På vår tur i slutten av november sist høst hadde plutselig stort snøfall forpurret våre planer om bestigning av Beingårdsheia, bl.a. var veien inn til Sandvatnet p-plass ikke brøytet. Nå var situasjonen en helt annen; forsommer med løvsprett, fuglesang og perfekt forsommervær med sol og lovnader om over 20C på gradestokken utover dagen!
Flere sugende myrer oppover mot Sneilia

Jeg parkerte min bil før bommen inn til veien som førte opp til Sandvatnet og vi parkerte i Knuts bil like i sørenden av Sandvatnet. Langs østbredden av vannet, på slutten en svak sti til vi ankom en hytte i nordenden av Sandvatnet. Mulig sti videre, meni beste fall meget utydelig. Over flere våte myrer i retning Sneilia, hvor vi hadde sett at det lå en solid snøfonn. Stedvis måtte vi forsere tett, krokete fjellbjørkeskog og flere vetrikaltløpende søkk/raviner i terrenget. Etter vel å ha passert Sneilia lettere terreng, og på en tørr bakke her bevilget vi oss en brødskive.
Snøfelt øverst i Sneilia
I slakt og relativt lettgått terreng nordvestover mot Beingårdsheia

Greit videre til Beingårdsheia, hvis toppområde er ganske flatt med flere mulige kandidater til høyeste punkt. Nydelig vær og ditto utsikt.
Knut Sverre har nettopp bygget varde på det vi mente var høyeste punkt. Hemnafjellet i bakgrunnen
Utsikt i sørlig retning; Øyensskavlen - kanskje mål for kveldstur?

Etter markering av topppunkt videretil varde 611moh sørvest for høyeste punkt.
Ved varde 611moh 300 m sørvest for toppen

Vann ca 1 km sør for Beingårdsheia

Retur via en noe sørvestligere trase hvor vi holdt høyden et godt stykke før vi tok bratt ned lia rett vest for Sandvatnet og bilen. På den korte kjøreturen fra Sandvatnet og ned til bommen veiet jeg for og i mot; søvnig og dorsk som jeg var, en ettermiddagstur til Øyensskavlen, som lå like i nærheten, og som Knut tidligere hadde vært på. Det ble til at jeg valgte "å gjøre et forsøk"(et etterhvert udødelig sitat fra en annen fjellvenn av meg..), mens Knut la kursen i retning Grong. Takk til Knut Sverre for alltid hyggelig turfølge til en fin kommunetopp; fint liv dette rundt og oppe på toppene!