Beingårdsheia - høyest i Flatanger (11.06.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sandvatnet (185m)
Endpoint Samme (185m)
Ascents Beingårdsheia (612m) 11.06.2020 13:30
Visits of other PBEs Oksvoldvegen (70m) 11.06.2020 10:30
Sandvatnet P-plass (185m) 11.06.2020 10:50

Beingårdsheia i Flatanger var en av kommunetoppene i Trøndelag som Stig og jeg måtte droppe pga værforholdene da vi var i området i november 2019. Nå var tiden inne for et nytt forsøk. Etter overnatting i campinghytte i Namsos kjørte vi nordover igjen til Sjøåsen der vi tok inn på FV 766 mot Flatanger. Etter knappe 11 km tar Oksvoldvegen av mot venstre. Bomavgift kr. 60 betales med Vipps. Derfra fulgte vi meget god grusveg til veis ende ved Sandvatnet P-plass i SØ-enden av Sandvatnet.

Betalingsbod i starten av Oksvoldvegen
Meget stor P-plass ved Sandvatnet

Været var perfekt, sol fra klar himmel og en lett bris. Det lå fortsatt en god del snø i fjellet. Vi valgte å gå mot toppen langs østsiden av Sandvatnet. Ingen sti til å begynne med, men OK sti fra omtrent midt på vannet til hytten i nordenden av Sandvatnet. Her var det slutt på alt som kan kalles sti. Vi gikk over myrområdene nord for Sandvatnet og deretter oppover mot vest langs elvene i Sneilia.

Idyllisk langs bekkene nederst i Sneilia

Etterhvert kom vi opp i mer sammenhengende områder med snø som heldigvis bar godt.

Økende snømengder oppover Sneilia.

Etter en kneik opp snøflaten (bildet over) var vi oppe på flaten øst for Sneililangvatnet. Der dreide vi mot høyre oppover mot toppen. Lettgått og fint terreng innover her.

Tilbakeblikk nedover (østover) mot myrområdene i Eidbyggskardet nord for Sandvatnet. Langfjellet 513 i bakgrunnen
Oppe på det flate området 600 moh SØ for toppen
Toppen ligger bakenfor disse småknausene

Kartverket oppgir koordinatene 32W 598598 7140668 for "høyeste topp" på Beingårdsheia. Vi mener høyeste punkt ligger på toppen av en liten bergnabb på 32W 598592 7140672. Vi bygget en liten varde for å markere stedet. PB-koordinatene lå et stykke unna og er flyttet til posisjonen nevnt ovenfor. Vi gikk og opp på en markert forhøyning i terrenget 90 m sør for HP, men kart med 1 m koter viser at det er 3-4 m lavere her.

Vi laget en liten varde på høyeste punkt her oppe
Stig på Flatangers kommunetopp i strålende junivær!

Vi fortsatte 850 m vestover til stedet med trig-merket der det er en stor varde. GPS her 32W 598275 7140558, høyde mellom 610 og 611 moh.

Varden på trig-punktet vest for toppen

Vi hadde dagen for oss, og valgte å legge returen vest for ruten vi gikk opp for å få litt variasjon og for å unngå området uten sti på østsiden av Sandvatnet. Fine og flate områder, men noe mer kupert og tuete terreng enn vi hadde sett for oss.

Lettgått på snøen ved Sneililangvatnet 485 moh
Vakkert langs småvannene sør for Sneililangvatnet!
Her ser vi ned på Sandvatnet på returen

Stedvis bratt og tilgrodd skogsterreng nedover mot sørenden av Sandvatnet. Masse elgskit, men ingen visuell kontakt med skogens konge.

Det er laget til et fint vadested i utløpet av Sandvatnet like ved P-plassen

Takk for trivelig tur og turfølge, Stig!

Flott reklame for Namdalen

Written by TERJES 19.06.2020 10:27

Takk for en meget flott turrapport fra mitt nærområde. Jeg er kjempeglad for at dere fikk oppleve skikkelig godvær, i motsetning til det snø og storminfernoet dere hadde i November.

Den siste korrigeringen av peakbooknåla på Beingårdsheia viser at jeg har bommet på toppen med tre meter. Jeg venter i spenning på resten av turrapportene deres fra Trøndelag.

Sv: Flott reklame for Namdalen

Written by knutsverre 20.06.2020 20:24

Takk for hyggelig kommentar, Terje! Jeg kommer nok tilbake til Namdalen! Det er noen øytopper utover der jeg gjerne vil besøke. Bestigningen din av Beingårdsheia var nok helt "innafor". Du får unnskylde mine GPS spissfindigheter :)! Takk for hjelpen i planleggingen av turene i ditt område!