Skarven - høyest på Tustna (Aure) (10.06.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gullstein P-plass (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Skarven (896m) 10.06.2020
Visits of other PBEs Gullstein p-plass (40m) 10.06.2020 10:30

Øytoppen Skarven på Tustna

Etter overnatting i Aure dro jeg utover til Tustna og parkeringen på Gullstein p-plass. Herfra går det merket sti til toppen. Stien går først langs en traktorvei før en tar av mot venstre på en trebru over en bekk.

Stor og god P-plass ved Gullstein
Her går stien av fra traktorveien og krysser en bekk.

Til å begynne med gikk det greit å følge stien, men i et stikryss var jeg litt ukonsentrert og valgte feil sti (vestover) i stedet for å fortsette rett frem mot sør. Min sti var og merket med svak rødmaling, og førte etterhvert opp i høyden på ryggen av en fjellknaus som heter Nasen. Der skjønte jeg omsider at jeg var på villspor. Terrenget sør for Nasen er bratt og fristet ikke å ta seg ned i. Jeg valgte derfor å fortsette ned igjen mot vest ca. 50 hm til myrområdet ved Resset. Herfra fulgte jeg et slags stitråkk langs en bekk oppover igjen til området som på kartet er angitt som 172 moh. Her fant jeg endelig igjen rett sti. Tapte sikkert en time på denne meget kjedelige og unødvendige ekstrarunden.

Dagen var ennå ung og med friskt mot bega jeg meg avgårde mot toppen. Terrenget er til dels vått og myrlendt opp til 400 moh, men det gikk bra med terrengsko. Været var perfekt - sol og en lett, kjølende bris.

Snart over skoggrensen. Toppen i sikte langt der fremme

Det er jevn stigning hele veien oppover mot nordryggen til ca. 450 moh. Så følger et bratt parti, delvis gjennom steinur, der den godt merkete stien slynger seg fint oppover.

Pause på ca. 700 moh.

Siste etappen fra ca. 800 moh til toppen var flat og utrolig flott!

Oppe på flaten ca. 1 km nord for toppen åpenbarer dette synet seg! Varden på Skarven såvidt synlig.
Tilbakeblikk mot nord. Fortsatt mye snø som bar godt.
Varden på Skarven 896 på Tustna. GPS 32V 456329 7005639 som på PB

Stille og fint oppe ved varden. Kasse med turbok der jeg skrev meg inn. Mens jeg var på toppen kom det opp en annen kar fra sør. Min god venn og turkamerat Stig var på samme tid i ferd med å nå toppen på nabofjellet Innerbergsalen i øst.

Utsikt østover mot Innerbergsalen der Stig og dessuten PB-er Christian Nesset nyter dagen!
Ryggen videre sørover med en kar på vei oppover mot toppen
Utsikt vestover mot Jørenvågsalen 857 på Tustna

Etter en lang pause og hyggelig prat med karen som kom opp fra sør, retur omtrent samme rute ned til 172-høyden. Herfra passet jeg omhyggelig på å følge rødmerkingen videre nedover. Stien følger en skogsrygg der det er overraskende stupbratt ned mot dalsøkkene på begge sider. Etterhvert kom jeg inn igjen på stien jeg hadde fulgt i begynnelsen uten egentlig å skjønne hvor og hvordan jeg hadde kunnet ta så feil av stien. Men gjort er gjort, Skarven ble besteget, og alt i alt ble det en flott tur i dette vakre fjellområdet! Vel nede møtte jeg Stig som akkurat var nede på veien etter turen til Innerbergsalen, og sammen dro vi avgårde mot Trøndelag.