Giganten - Nordre Saulo (11.06.2020)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Skihytta (550m)
Characteristic Ski trip
Ascents Nordre Saulo (1,768m) 11.06.2020
Nuorttasavllo nordre (1,756m) 11.06.2020

Norges største pf-topper
11.6.2020

Sulitjelma hotell var gjenåpnet etter asylmottakets tid. Samme basecamp hadde vi i 2008 da Suliskongen og Ålmoijokka ble besteget. uglefisk (Paal Andre Lund) manglet høyeste punkt i Saltdal dermed ble det skitur to uker før St.hans. Vi kjørte mot Jakobsbakken og parkerte ved skihytta og bommen. Videre var fjellveien stengt pga store snømengder. Fulgte scootersporet over Kjelvatnet, deretter til Stor-Dorro. Krysset på nytt isen før oppgangen til høyde 900. Parkerte skia og gikk til fots de neste 900 høydemetrene. Det var sporadiske småvarder, snødekte renner og tørt berg. Etterhvert fast og fint snødekke opp til salen mellom toppene. Stakk først innom nordtoppen (1756) før majesteten Nordre Saulo (1768). Utsikten var i storformat. På returen fikk vi slushføre og bløte partier over isen.

NORDRE SAULO er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

JUNKERDAL nasjonalpark ble opprettet i 2004. I Junkerdal finner man vidstrakte vidder, stupbratte fjelltopper, lange frodige daler og et rikt planteliv. Dette er del av det største villmarksområdet i Norden og henger sammen med verneområder på svensk side. I Sulitjelma var det gruvedrift mellom 1891 og 1991, og de rene fjellområdene var viktige utfartsområder for slitne gruvearbeidere. Det var ingen tilfeldighet at det var så stor gruveindusti i “Sulis”, fjellene var rike på mineraler som kobberkis og svovelkis.