Skjelåtinden (11.06.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Skjelåtinden (1,636m) 11.06.2020 10:22

I dag var jeg bortskjemt med glitrende førerapport fra Otto og Uglefisk, som var her for 5 dager siden. Kjørte fra Bodø klokka 8, og var klar til å gå fra bilen litt over 10. Ottos spådom om at veien ville være kjørbar om ei uke stemte, og jeg kunne kjøre nesten hele veien inn til Stornes innerst i Beiardalen.

Beiardalen sett fra Beiarfjellet

Gikk ca. 1 km langs veien før jeg krysset broa, og begynte på bratta oppover Fonnelva. Veldig sporadisk snø, så det ble litt lyng-ski og bæring. Ved 500 moh kom jeg inn i slakere og mindre opptint terreng, og det ble ikke så mye jobb med å finne ruta. Sikta meg inn på det punktet jeg synes så greiest ut for å komme opp på breen, og gikk mot det.

Toppen startet dagen med hatt

Da jeg bikka over kanten og så toppen for første gang, ble jeg litt bekymret for at værvarselet skulle slå til: Tåke på toppen fra 12 til 14. En liten tåkedott innhyllet toppen, men den kom og gikk. Satt derfor i vei videre ved godt mot. Breen var flott å gå på, men uten ett vindpust ble det varmt. Skjorta var for lengst kasta, og det var bare å gå å tørke solkremsvette ut av øya mens man gikk.

Okstindane i det fjerne

Da jeg var kommet opp første bakken på breen, sikta jeg meg inn på noen gamle spor som hadde gått opp på ryggen rett sør for toppen. Dette gikk vel og fint, men ser i etterkant at det er mye svære bresprekker her sommerstid. Med de snømengdene som er nå er nok risikoen minimal, men å følge ryggen hele veien er nok å foretrekke.

Toppen, nå uten hatt

Oppe på ryggen tok jeg ei lita matpause, før jeg tok fatt på toppstøtet. Det var vind her, så jeg tok på meg både trøye og jakke. Blei nok litt overivrig, for det blei straks varmt når jeg begynte å gå. Litt knotete med fjellski opp det bratteste partiet, så jeg bar dem heller og gikk i steinrøysa. Forbi dette partiet var det bare å seile 200 meter til toppvarden, som var signert med et norgesflagg.

Toppvarden med Ørfjellet bak

Utsikt til Okstindan, Snøtinden og Helgelandsbukken, Lofotveggen 140 km unna, Lurfjelltinden, Sulisfjella, Saulo og Ørfjellet. Bodø hadde lavt skydekke, så jeg var glad jeg dro et stykke sørover for dagens tur. Ringte og meldte fra om toppbesøk, før jeg tok ei god pause på toppen og nøt varmen, utsikten og stillheten.

Panorama mot nord
Panorama mot sør

Måtte til slutt tenke på tilbaketuren. Den startet med skrensing, før litt Z-svinging, før jeg prøvde meg på litt buesvinger lenger ned på breen. Deretter gikk stilartene motsatt vei, og jeg endte med skrensing og til slutt bæring når jeg nærmet meg brua over Beiarelva. Deretter var det bare å skli ned veien til bilen, og kjøre hjem igjen. Herlig tur!

Start date 11.06.2020 10:22
End date 11.06.2020 15:20

Flagget..

Written by otto 13.06.2020 09:56

Flagget fant vi nederst og tok det med til topps. Grattis med en kremtopp...

Missing title

Written by uglefisk 13.06.2020 09:50

Skikkelig godbit av en topp dette og ikke minst nedkjøringa :D