Store Brekketinden (10.06.2020)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Store Brekketinden (1,579m) 10.06.2020

Med Erlend og Kjell Magnar. Start fra Liasetra ca kl 1700, ski på sekk langs sommerstien til ca 600 moh. Stort sett fin og fast sommersnø fra her, med unntak av et sørvestvendt brattheng i høyre kant på vei opp mot breen.

Effektiv gange opp til skaret, brukte ca 2t 45 min hit. Siste bratthenget opp mot bregleppa gikk greit å gå på ski, men ville ikke gått her midt på dagen. Spent på hvordan det blir med sprekker og snø her utover sommeren. Over selve bregleppa oppe i skaret var vi litt usikre på holdet i snøen, så vi knytte Kjell inn i tauet og sendte han over. Gikk greit det.

Var spent på forholdene oppe i nordsida mot toppen. Det lå snø langs rampa/stien som leder opp mot klyveopptakene. Var litt usikre på holdet i denne snøen, og fryktet utglidning, så vi holdt oss helt inntil fjellveggen. Alle gikk med randosko, gøy å øve på klyving og lett klatring med stive sko. Fra klatreopptaket i hjørnet var det stort sett tørt fjell til vi kom opp på ryggen. Her lå det en del snø vi måtte krysse for å komme til topps. Toppvarden var fortsatt nedsnødd!

Tok ti minutters pause på toppen, Erlend fikk fyra opp pipa si og koste seg med den. Kjell og jeg hadde nok med utsikten. Greit ned til skaret igjen, Erlend brukte tau ned ett opptak, men det hadde nok gått fint uten også.

Fin skikjøring i slush ned breen. Så var det bare å prøve å holde høyde og finne den snøtunga som gikk lengst ned mot Liasetra. Vi fulgte vinterruta på venstre side av dalen, og måtte skifte til joggesko omtrent 2.5 km fra setra.

Ved bilen igjen ca 2200 - fortsatt i t-skjorte og shorts! En fantastisk vårskitur til et fantastisk fjell.