Persholknatten (10.06.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Valeseter (162m)
Ascents Persholknatten (471m) 10.06.2020 09:47
Visits of other PBEs Parkering Valeseter (150m) 10.06.2020 08:55
Persholknatten naturreservat (400m) 10.06.2020 10:51

En oppfølgingstur etter turen over Vestre og Østre Hoppefjell forrige måned. Kikket da rett over på Persholknatten og det så ut som en flott topp.

Startet ved Valeseter og gikk opp traktorvegen noen hundre meter etter den blåmerkede stien opp mot Gardvann. Denne endte etter det jeg kunne se i kraftgata som jeg måtte krysse. Fortsatte i samme retning et stykke før jeg satte kursen direkte mot toppen når jeg hadde kommet til enden av kløfta som gikk i sør/nord retning. Stort sett greit terreng å gå i.

Toppen var et nydelig sted, med majestetisk utsikt mot Vestre Hoppefjell og dets enorme fjellvegg, og videre ned den dype Persholdalen. Enorme mengder med knuste steinmasser lå nede i bunnen av veggen etter sikkert utallige ras opp gjennom tidene.

Hadde en lengre pause på toppen og nøt utsikten.

Tok en litt annen rute ned igjen, for forandringens skyld. Kom etterhvert over et eldgammelt traktorspor som fulgte en bekk nedover. Var akkurat så tydelig at det gikk an å følge det. Etter ca 400 meter kom jeg til kraftgata igjen, 100 meter overfor der jeg kom inn på vei opp. Det vil kanskje være mulig å finne dette sporet for de som vil opp på Persholknatten. Det gikk inn rett ved siden av et svaberg der bekken kommer ut. Hvor sporet ender opp mot Persholknatten vet jeg ikke, men man kommer i alle fall et godt stykke opp mot toppen.

Derfra og ned var det bare å følge traktorsporet jeg kom opp, og tilbake til bilen.
En tur hit kan anbefales om man vil gå litt utenom allfarvei. Relativ kort tur er det også.

Toppvarden på Persholknatten. Vestre Hoppefjell i bakgrunnen.
Utsikt sørøstover ned Persholdalen.
Det har nok gått noen ras ned denne stupbratte lia oppigjennom.
Litt under toppen på vei ned igjen, fikk jeg flott utsikt mot Store Gardvann og Store og Lille Snipen
En storfuglkylling som sitter og later som ingenting.