Annevasshøgda (09.06.2020)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Annevasshøgda (557m) 09.06.2020

Sto på toppen av Presteseteråsen Vest. Hadde gruet meg til disse to kommuntoppene lenge. Kun fordi jeg så for meg et mareritt med tett undervegetasjon og skrenter an mass. Det viste seg heldigvis å være det stikk motsatte. Det var ingen stier å følge, men det så greit ut å gå i rett linje fra Presteseteråsen og til Annevasshøgda. Så jeg holdt min Garmin GPS i et godt grep i hånda og fulgte den slavisk i nordvestlig retning. Passerte den ene myra etter den andre i slakt nedadgående terreng. Myrene var akkurat passe bløte, så de var det ikke noe problemer med å passere. 300 m før mål, så kom det en liten kneik, før det var flatt det siste stykket bort til Annevasshøgda. Her var det en bolt i en liten flekk med fast fjell, hvor det var surret et bånd med de norske fargene på. Men jeg tørr å påstå at ca 5-7 meter lenger bak, er det enda litt høyere.

Synes det gikk så greit dette, at jeg tok samme veien tilbake. Rett før nedstigningen til stedet Kabretta, så går det av en merket sti til høyre. Jeg fulgte den og kom ut på et veldig fint sted, som blir kalt for Montebello utsikten. Stod å så på den fine utsikten litt, før jeg tok siste strekning tilbake til bilen.