Store Smørsskredtinden (08.06.2020)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Store Smørskredtinden (1,630m) 08.06.2020

Med Kjell Magnar. Innover fra Rødsetstølen, start ca. kl 1700. Varmt og lavt skydekke, men yr hadde meldt mer sol utover kvelden, så vi håpet på at det skulle sprekke opp.

Krysset mange gamle skred innover Tverrdalen, her er det lenge til det er bart! Ble en veldig lang travers innover dalen her da vi begynte å ta høyde oppover dalsida mot venstre. Ble sliten i høyrefoten innover her...

Det var helt vindstille, så følte at det kokte i brattbakken oppover mot starten av renna. Her var det også noe mindre hold i snøen, men føltes fortsatt trygt å gå her. Vel oppe i renna var det bare å kaste skiene på sekken og legge seg i rygg på Kjell Magnar og begynne å telle skritt - det ble ca 1000 steg opp her.

Ventet omtrent en halvtime på sola som hele tiden var på nippet til å bryte i gjennom, men den uteble, så da var det bare å forberede seg på å kjøre uten noe særlig sikt. Snøen kjentes stabil ut, men det etablerte seg en sakteflytende bekk av snø som rant nedover midt i renna - ikke til å unngå på dagens forhold, men det var fin snø å kjøre i. Utmarsjen gikk greiere enn forventa, kunne stort sett stake oss over de gamle skredene i sporene våre. 4 timer bil til bil, inkl. 40 minutter på toppen.