Svarvestolåsen i Rømskog (08.06.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Lysheia (326m) 08.06.2020
Svarvestolåsen (329m) 08.06.2020
Etter turen til Lembruheia kjørte jeg videre sørover til en bomvei som gikk inn nord for Svarvestolåsen. Det var så vidt plass til en bil i krysset ved riksveien, så jeg parkerte likegodt her. Jeg fulgte veien innover og tok til høyre på veistubben som gikk retning Tukusetra. Da jeg kom til et hogstfelt fulgte jeg en gammel og fin skogsvei oppover retning Svarvestolåsen. Det siste stykket frem til den lille varden var det mye kvist og nedfalte trær som måtte forseres. Noe utsyn mellom trærne mot øst, ellers ikke den største opplevelsen. Jeg gikk en tur innom kratt-toppen Lysheia på vei tilbake, noe som jeg egentlig ikke så poenget med da jeg sto ved toppunktet midt inne i svartskogen. Fra toppen av hogstfeltet, på østsiden av Lysheia derimot var det fin oversikt nordvestover mot Tukusetra og Store Lyseren.
Bomveien jeg fulgte innover mot toppen
Her er jeg på vei oppover den gamle skogsveien. Det store hogstfeltet gjør at det blir god utsikt nordover
Den lille varden på toppen av Svarvestolåsen
Noe utsikt mellom trærne retning østover fra toppen