Vaksdal: Midtnovi og Geitafjelli fra Øyane (08.06.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Øyane (104m)
Endpoint Øyane (104m)
Ascents Midtnovi (831m) 08.06.2020
Geitafjelli (812m) 08.06.2020 12:00
Visits of other PBEs Hesjedalsstølen (606m) 08.06.2020 12:00
Øyane p-plass (105m) 08.06.2020 12:00

Tur til Vaksdal, kjørte til Stamneshella og opp Hesjedalen til gårdene på Øyane. Parkerte på oppmerket parkeringsplass rett før en trebro som går over Øyedalselva. Videre til fots forbi den siste gården i dalen der skogsveien begynner. Fulgte denne til nordsiden av Tresvatnet der stien begynte med trebro over elven. Videre på sti til Dalastølen der det er stideling. Jeg tok den korteste ruten en stølssti som går bratt opp Brattbrekka. Kan også ta en lengre men ikke så bratt sti rundt Bjørnaskarberget. Øverst i Brattebrekka tok jeg av fra stien med retning Midtnovi. Etterhvert kom jeg inn i terreng med mye store snøfonner som jeg måtte krysse. Snøen var fast så det var lett å gå. Lengre oppe kom jeg inn på en vardet sti, men den hadde kurs for Søranova. Fra toppen av Midtnovi så at det var en større varde helt ute på stupet mot vest på Søranova. På toppen av Midtnovi var det en stor stein og en mindre varde. Fin utsikt i alle retninger fra toppen.

Midtnovi 831 (Midtnova på kart)
Utsikt mot vest fra Midtnovi

Videre til neste topp som var Geitafjelli (Geitafjella på kart) Passerte dalen ovenfor Hesjedalsstølen og tok opp skaret syd for toppen der det er inntegnet 2 elver. Bratt men ok å ta seg opp på sydsiden av elven. Geitafjelli har flere knauser med samme høyde, men jeg sjekket på høydedata før turen at toppen som PB posten er plassert på markeres som den høyeste. PB posten er likevel plassert litt feil og ligger i et dalsøkk sydvest for toppen og skulle ha vert flyttet. Toppen hadde ingen markering og jeg bygget en mindre varde på toppen.

Geitafjelli

På returen passerte jeg Hesjedalsstølen, et fint stølsområde som ligger litt nord for Stølsvatnet.

Hesjedalsstølen

Videre fulgte jeg stien til sydsiden av Stølsvatnet og ned samme vei som jeg kom opp. Et fint turområde, kupert med mange topper.