Meleinsnibba (06.07.2008)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Bøasætra (520m)
Endpoint Muristranda (10m)
Ascents Avleinsfjellet (1,495m) 06.07.2008
Murinibba (1,119m) 06.07.2008
Skavteigfjellet (1,542m) 06.07.2008
Torvfjellet (1,706m) 06.07.2008

Murinibba, Avleinsfjellet og Melheimsnibba (Meleinsnibba) 6. juli:

Avleinsfjellet og Murinibba sett fra Rake.

Siden dette var første dag i Stryn ville pappa være på hytta med mamma og Synne. Siden jeg våknet til så fint vær var jeg skikkelig tent på en dagstur. Målet ble Meleinsnibba mellom Loendalen og Oldedalen. Sykla fra Bøasætra og ut til Muristranda ved Olden, fint sykkelvær. Herfra tok jeg av på en grusvei opp forbi Avlein til Huaren. Parkerte sykkelen her. Først tok jeg meg en tur bort til selve Huaren (385), flott utsikt mot Loen. Fant til og med årets første blåbær!

Nå tok jeg sikte på Avleinssætra, med GPS-peiling rett opp i lia til to hytter på rundt 800 moh over skoggrensa. Oppover hit var det ingen sti, bare bjørkeskog og mange små hammere en måtte enten klatre rett på eller gå lang omvei rundt. Her nede et sted klarte jeg å miste GPSen, merka det ikke før jeg var mye lengre oppe. Umulig å vite eksakt hvor jeg gikk hen, og fant den aldri igjen. Når jeg var kommet til Avleinssætra fulgte jeg en rømerka sti bort til Murinibba (1119). Fantastisk fint utsikt rett ned i fjorden, der lå Olden og et britisk cruiseskip i retning kaia. Neste steg var å komme seg opp på Avleinsfjellet (1500), her var det MANGE hammere og ulendt å gå opp! Jeg kom meg til slutt opp til varden, og kunne puste ut etter over 1500 høydemetre i en jafs. Tok en telefon hjem for å melde fra, pappa var litt missunnelig.

"Den kinesiske mur" mot Meleinsnibba sett fra Skavteigfjellet står for tur.

Lett var det å skli ned snøen og spasere opp på Skavteigfjellet (1548), her var det et flott syn og litt skremmende å se bort på eggen opp til Meleinsnibba. Av de lokale kalles denne ”den kinesiske mur” og det var enkelt å forstå hvorfor. Det gikk greit å komme seg ned på ryggen, og oppover var muren ikke så ille som det så ut til. Den var bred og fin å gå, bare litte granne småklyving. På venstre side var det et fascinerende stup ned i breen. Vel oppe på platået tok det ikke mange minuttene å rusle over snøen til toppen av Meleinsnibba (1706). Det var kjempefin utsikt overalt, bare Ramnefjellbreen (1856) skygget for utsikten innover mot Kvitekoll og Jostedalsbreen.

Returen gikk fra den kinesiske mur og ned på snøfonner til Meleinsvatnet. Herfra holdt jeg høyden bort til Murinibba (mye opp og ned pga. skrenter) og samme vei ned til sykkelen. Pappa var grei og hentet meg nede ved Muristranda.

Ruta jeg gikk

Flere bilder

Torvfjellet/Meleinsnibba

Written by boven 10.11.2011 19:37

Meleinsnibba blir av lokale sagt å være toppen 1566 som ligge lenger vest. Det "rette" namnet på 1706 er Torvfjellet. Har snakka med fleire frå området som bekreftar dette, men muleg nokon her har andre opplysningar.

For dei som er gira på lange saftige vårskiturar er ruta du har gått også gangbar i april-mai. Vidare går ein så sør over Ramnefjellsbreen før ein må ned ei bratt side til skaret nord for Strandanibba. Frå Strandanibba er det skikjøyring til Gjerde, eller iallefall så langt snøen ligg. Turen står og omtalt i Breføreren. Tidsbruk 10-12 timar, stigning ca 2400 meter (om eg hugsar rett)

Sv: Torvfjellet/Meleinsnibba

Written by 500fjell 10.11.2011 21:59

Hei! Hørtes ut som en saftig, men sikkert kjempeflott vårskitur du refererer til der:) Har veldig lyst til å få med meg Ramnefjellbreen en gang, gjerne alle Stryn pf100 med tid og stunder. Torvfjellet ja, hm... inntil videre skriver jeg i toppenes toppartikler at de også kalles Torvfjellet og Meleinsnibba. Har slekt i Olden som anbefalte meg denne turen, og de kalte den Melheimsnibba (1706), men tror minst like mye som dine kilder. Så har vi Kartverket som til slutt gir toppene "endelige navn" som man gjerne kan være uenige i.