Branden og Eggene (07.06.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Eggene (851m) 07.06.2020 12:11
Branden (708m) 07.06.2020 12:29
Visits of other PBEs Navestøylen (390m) 07.06.2020 13:11
Lotsberg utsikt (260m) 07.06.2020 13:44

En litt grå og vindfull søndag. Så ut til at det var skoddeskyer/regnbyger opp mot Loteskaret og Eggene/Branden, men det var fin temperatur i skogen oppover. Syklet hjemmefra og etterhvert videre til fots. Passerte noen turfolk på stien, hvorav ene var en tidligere kollega fra sjukehuset. Det er ikke ofte en ser andre enn lokale på disse stiene, men i år er Branden av alle ting havnet på turlaget sin sjekkut app, så nå skal du se at man ikke får gå alene her heller lengre ;-)

Jeg hilste på kjapt, før jeg fortsatte kursen forbi og oppover. Hadde tenkt meg på Eggene først. Det var fremdeles endel snø i høyden, fra ca 600 meter og oppover. Den var overraskende fast og fin og gå på, og bedre enn våt og sugende lyng som det kan være her.

På toppen hang innvollene til en lemen så fint over øverste steinene på varden....herlig! Spesielt herlig var det at jeg oppdaget det da jeg hold på å flytte litt på disse steinene etter at vinden og været har feid over toppen, og fikk herligheten på hendene!

Jaja, godt å ha snø å vaske seg i :-) Lite sikt og isende kald vind på toppen. Skydekket lettet noe da jeg ankom Branden etterpå. Hadde meg en liten pause på høyeste toppen, da også turfølget jeg hadde passert nedi skogen tidligere, ankom utsiktspunktet hvor varden og turboka er plassert. Tok en sveip innom gapahuken, hvor et par lokale tenåringsgutter hadde overnattet etter å ha vært på midnattstur på Branden kvelden før. Veldig kjekt ! Sprang turen bortom Navestøylen for variasjon på returen. En fin rundtur i det friske søndagsværet.

Lemeninvoller.....
mye snø i øvre del
Branden 707
sykkeløkt med Vinjar senere, med tur ut til Kleiva først, mye vind nede på fjorden
sykling opp til gardfjøsen og utplanting av Eik