Bruviknipa (30.05.2020)  6

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Båtaleitet (350m)
Endpoint Båtaleitet (350m)
Ascents Bruviknipa (822m) 30.05.2020
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 30.05.2020

En strålende tur til Bruviknipa! Jeg og Ingvild hadde tenkt lenge på denne turen, og intet passer vell bedre enn en solskinnsdag sent i mai - Den første våren vi har tilgang til bil. Amerikaner og turvenn William ble med på turen, og bidrog med god stemning i turfølget på tre. Han er en studiekompis av meg, og har blant annet har ervervet seg en del fjellerfaring fra Rocky Mountains-kjeden i Colorado. Han hadde vært på Bruviknipa åtte måneder tidligere, og var slik sett den lokalkjente av oss. Når det er sagt er det enkelt å finne frem her.

Vi brukte rundt 50 minutter fra Åsane til Båtaleitet, og begynte å gå like før 11. Temperaturen lå på 23-25 grader i lavlandet på det som var årets hittil varmeste dag i Bergenstraktene.

Stor parkeringsplass med plass til rundt 50 biler på Båtaleitet (350). Denne var utrolig nok mer eller mindre full da vi kom ned igjen fra fjellet rundt kl 13:35

God sti, men periodevis litt vått. Lite regn den siste perioden, men mye snøsmelting i øvre halvdel av fjellet som ender opp her nede

Vi får tidlig god utsikt mot fjellet. William leder an med Ingvild like bak

Ved rundt 500moh. blir det brått brattere. Denne bratte bakken vedvarer særlig frem til man har bikket 700moh., før det blir noe slakkere siste stykket mot toppen

Høydemetrene gir raskt god utsikt, særlig nordover. Vi kan se de to andre høyeste toppene på Osterøy: Rispingen (742) og Høgafjellet (868). Disse ble besteget helgen 15.04.2016 - 17.04.2016 (se egen turraport)

Noe snø i det øverste henget. Dette var noenlunde hardt da vi gikk oppover, og var en fin slush å gå ned igjen i

Undertegnede nærmer seg toppen med stromskritt! Vi brukte 63 minutter til topps, chillet på toppen i 55 minutter, og brukte 47 minutter ned igjen

Ingvild på toppen! Madamen er fornøyd med "en av mine fineste turer", samt at hun setter høyderekord hittil i 2020 med gode 15 meter (høyere enn Frostatind, Ålesund kommune)

William smiler fornøyd på toppen! Olsnesnipa (653) og fjellene i Vaksdal/Bergsdalen i bakgrunnen

Bilde av undertegnede på Bruviknipas aller høyeste punkt. Gullfjelltoppen (987) samt Vidden med Haugavarden (674), Ulriken (643) og Rundemanen (568) i bakgrunnen