Pinsetur til Tjuvenborg (30.05.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Saksentjernsetrene (410m)
Endpoint Samme (410m)
Ascents Tjuvenborg (688m) 30.05.2020 12:35
Hestebrenna (772m) 30.05.2020 13:35
Visits of other PBEs Kollsjøveien (320m) 30.05.2020 10:50
Saksentjernsetrene parkeringsplass (411m) 30.05.2020 11:05
Tjuvenborgen (640m) 30.05.2020 12:15
Tjuenborgkoia (739m) 30.05.2020 13:50

Skogstur på Ringerike

I forbindelse med hjemreise etter familiebesøk på Østlandet passet det godt med en avstikker til Ringerike for å besøke Tjuvenborg og noen andre turmål i samme område. Vi kjørte til tettstedet Sokna og fortsatte på Strømsoddveien til like etter Lysåa der vi tok til høyre inn på Kollsjøveien (bompenger kr. 50 SMS). Fortsatte forbi Luserud østover til Saksentjernsetrene parkeringsplass. Til tross for nydelig sommervær traff vi ikke et menneske på hele turen! Vi gikk samme turen som Osten (Olav Østerås) gikk for ganske nøyaktig 2 år siden, og takker for nyttig spor!

Betalinginfo for Kollsjøveien mot Saksentjern
Parkeringsplassen ved Saksentjernsetrene

Fra parkeringen fulgte vi veien (sperret med kjetting) oppover i høyden til vest for Vestre Tjuvenborgtjern. Herfra er det god, blåmerket sti til Tjuvenborg. Stien går gjennom fint skogsterreng, flatt første stykket før stigningen opp mot sørflanken på fjellet starter.

Fjelltoppen Tjuvenborg 688 er et dominerende element i dette ellers så flate området. Tjuvenborghulen ligger ved svaene mot høyre i bildet et stykke nedenfor toppen

Tiltakende bratt terreng oppover fra 550 moh, men godt tilrettelagt og merket sti. Oppe ved Tjuvenborgen leder et blått tau mot venstre ut til hulen.

Trang inngang til hulen som egentlig ikke er en hule, men en smal gang mellom to deler av et fjellparti.
Her har vi gått gjennom den trange passasjen og kommet ut mot svaene på vestsiden
Astrid i Tjuvenborgen

Fra dette stedet fortsatt bratt et stykke oppover før terrenget flater ut omkring Tjuvenborg.

Et norsk flagg pynter utsikten vestover fra Tjuvenborg
Astrid i rød trøye markerer høyeste punkt på Tjuvenborg 688

PB-koordinatene for Tjuvenborg var klart feilplasserte, og lå nede i skogen nord for toppen. Vi mener å ha funnet høyeste punkt på en liten fjellrygg litt nord for utsiktspunktet. GPS 32V 6688607 554001. Koordinatene justeres (flyttet 10 mot sør).

Etter en matpause med flott utsikt fortsatte vi nordover mot Hestebrenna. Først bratt ned mot nord, senere behagelig stigning i lettgått terreng opp til toppen som er en markert, bar fjellknaus på 32V 553543 6689483.

Hestebrenna 772 sett fra sør
Astrid på toppen av Hestebrenna med utsikt mot Gaustatoppen i vest

Fortsatte så østover langs grensen mot Hestbrennajuvet Naturreservat til Tjuenborgkoia som var låst og folketom og uten Coronavarsling (!).

Tjuenborgkoia

Fra hytten fulgte vi sti mot skogsveien som slynger seg nedover i terrenget øst for der vi gikk opp. En snarvei ble det, men terrenget innbyr ikke generelt til short-cuts. Fra svingen lengst ned i sør er det grei sti som vi fulgte tilbake til utgangspunktet. Fin tur i for oss nytt terreng og en ny topp på listen over Norske kremtopper.