Overnatting Himingen (30.05.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Myregvarv P plass (690m)
Endpoint Myregvarv P plass (690m)
Ascents Himingen (1,066m) 30.05.2020
Visits of other PBEs Myregvarv p-plass (683m) 30.05.2020

Overnatting på toppen av Himingen

Ankom parkeringsplassen på Gavlesjå i 18.00 draget sammen med Eline. Planen var å ta med oss overnattingsutstyr til toppen av Himingen og tilbringe natten her.
At valget falt på Himingen er kanskje ikke helt tilfeldig, hvorav jeg snakket og bablet mye om Himingen og dens fantastiske beliggenhet og utsikt på telefon sammen med Eline under Covid-19 lockdownen. Hun var jo fanget i Danmark så det ble raskt planlagt en date om at Himingen skulle bestiges, ikke vond å be her jeg altså. Så kom ideen om overnatting om været skulle være ideelt. Jeg hadde vært på toppen av Himingen 2-3 ganger allerede i løpet av vinteren så dette her så jeg frem til!
Været var av t-skjorte og shorts karakter og det var en herlig kveld!

Oppover den røde t-merkede stien var det en god del folk, helt forstårlig. Sørsiden på Himingen åpner tidlig pga mye berg, lite vegetasjon og sørvendte side. Etter ca halvveis oppover var vi alene og det skulle vi bli hele veien opp, herlig altså! Utsikten var god og sola varmet. En noe kald vind fra øst, men denne kunne skjermes greit ved den kolossale toppvarden. Etter å ha satt opp teltet ca 5 meter fra toppen kosta vi oss i kveldsola med kortspill, smågodt og kveldsmat! Herlig opplevelse dette her. Solnedgangen ble dokumentert med noen bilder før det så var kvelden.
Dessverre slet begge med å sove. Det endte med at vi sto opp ca 03.00 og pakket sammen. Soloppgangen kom da vi begynte å gå, herlig og varm den var!

Turen gikk tilbake samme vei ned stien. Møtte selvfølgelig ingen. Kom oss til bilen og kjøpte frokost på bensinstasjon i Notodden, før vi banka på tilbake til Hokksund. Godt å komme seg hjem og bare sovne inn etter en varm dusj!

Takk for turen og opplevelsen Eline!