Etterlengtet kalastur på Gjuratind (31.05.2020)

Written by FuelEX9 (Jørgen Kalvå Flå) GSM

Start point Rabben (160m)
Ascents Gjuratinden (1,712m) 31.05.2020
Visits of other PBEs Rabben (163m) 31.05.2020
Bomveg Søredalsvegen (100m) 31.05.2020

Noe knirkende kne gjorde bestigningen langt fra noe selvfølge denne dagen. Jeg ba turfølget på Øystein, Kristian og Chris gå i forveien med små forventninger om at jeg kom etter. Valgte å gå en så lite belastende og slak rute kun i venstrehelning opp fra vannet på 1097. Det funka og jeg tok de igjen oppe på ryggen etter å ha passert toppene på østsiden og forsert en mildt sagt utrivelig hengeskavel på tur opp på ryggen.

Derfra skifta vi til joggesko og kløv oppover sørryggen på tørt og varmt fjell i solsteken. Morro klyving oppover, og til tross for at det ser veldig seriøst ut nedenfra løser det seg veldig bra. Selv det som omtales som kruxet oppe helt ved toppen var veldig kurrant å klyve uten tau. Helt rå utsikt. Grønt nede i dalene, hvite topper, skyfri himmel og veldig nært vindstille. Mitt ordforråd strekker ikke til for en fortjent beskrivelse. Ingen andre samme toppen denne dagen.