Kvituren-Rundemanen-Våkendalen (01.06.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Svartediksveien (70m)
Endpoint Samme (70m)
Hardbakka (ruin) (220m) 01.06.2020 17:05
Hardbakkaplasset (130m) 01.06.2020 17:24

Kvituren-Rundemanen-Våkendalen

Tur i Byfjellene 2. Pinsedag. Stappfullt på parkeringen ved Svartediket, men vi fant en plass i nærheten som en hyggelig beboer opplyste å være gratis på høytidsdager. Fint og varmt sommervær. Hovedmålet for turen var å finne Kviturhytten som hbar (Harald Barsnes) "gjenoppdaget" på sin tur 24. mai. Vi fulgte beskrivelsen til Harald, og gikk den vanlige veien inn langs Svartediket til der Kviturbekken kommer ned. På høyre side av bekken går det en svak sti oppover i terrenget. Etter en kort stykke kom vi til en en gjenmurt hule med metalldør som må være den Kjell51 (Kjell Øijorden) nevner i en kommentar 24.5.2020. Det var vært endel kommunikasjon om dette stedet på nettsiden Kystfort.com/forum i 2009 hvor Dag Sletten konkluderer med at dette sannsynligvis har vært et et dynamittlager for Bergen kommune, anlagt omkring 1960.
Selv om det er bratt, var det var greit å finne veien oppover på høyre side av bekken. Enkelte steder var det faktisk satt opp små varder også. Langs øvre del av traséen ligger det en gammel, rusten jernstreng som kan ha vært brukt til transport.

På vei oppover steinrøysen mot Kviturshytten
Der terrenget flater litt ut på ca. 260 moh ligger de tydelige murene etter Kviturhytten.
Murene etter Kviturhytten
Flott utsikt fra knausen like sør for Kviturshytten mot Ulriken og Svartediket

Hytten er omtalt i Bergensernes Fjellverden II (BF II) 1988 på side 121. Stedet er avmerket på Kart over Bergen med Byfjellene fra 1927 som Kvituren, men der er ikke tegnet inn bygning på kartet. Fra teksten i BF II kan det virke som om det var planer om å bygge en hytte på stedet, men at dette ikke ble innvilget av Bergen kommune av hensyn til Svartediket som drikkevannskilde. I boken Bak Blåmannen av Dag Sletten (2008) på side 15 er der et bilde av murene etter hytten og følgende tekst: I Kvituren har det vært et dagbrudd der de tok ut skifrig kvartsitt til byggestein. Fra den vesle hytten gikk det en løypestreng ned til veien langs Svartediket. Dette passer jo med strengen vi observerte. I samme bok er det en leseverdig beretning om skredet som gikk i Kvituren i 1717 da en demning i SØ-enden av Kvitursvannet (i dag Blåmansvatnet) røk og førte til svære skader nedover langs Kvitursbekken og ut i Svartediket. Uansett bakgrunn - hyttemurene i Kvituren står der den dag i dag og fortjener så absolutt et besøk og en plass på listen over hytter i BF II!
Videre oppover fra murene mente Astrid å finne en sti noe lenger mot øst enn der Harald gikk opp. Stien løp snart ut i intet, men ble etterhvert erstattet av et hjortetråkk som rimelig greit førte oss opp på høydedraget SØ for myrområdet ved Blåmansvatnet. Snart kom vi inn på sti og Blånmansveien til Brushytten der vi bevilget oss en is etter strevet opp Kvituren. På venstre side av veien mot Rundemanen ligger murer som indikerer stedet for hytten

Lundekvam
Hytten er omtalt i BF II side 75-77. Den ble reist omkring 1906 av Kristian Lundkvam fra Sande i Sunnfjord. Den ble flittig brukt av familien til slutten av 1930-årene, men forfalt så gradvis og brant ned i august 1966.

Her lå hytten Lundekvam. Merk flaggstangfestet i forgrunnen. Inne blant grantrærne er der en overgrodd terrassemur. Løvstakken i bakgrunnen mot høyre.

Like rundt svingen i Molbakken oppdaget vi en grunnmurene etter en annen bygning ganske nær inntil veien. GPS 32V 299664 6702308 513 moh. Denne er ikke nevnt på kart eller i tekst i BF II. Usikkert hva som kan ha stått her, muligens del av tyskeranleggene som det er rikelig av lenger oppe på Blåmanen, men muren bar egentlig preg av å være fra før krigen.

Bygningsruin nær Rundemansveien litt NØ for Lundekvam. Bildet tatt mot sør.
Samme tuft, bilde mot nord. Folk på Rundemansveien i bakgrunnen

På vei mot Elverhøy (ruin) oppdaget vi nok en hustuft som heller ikke er omtalt i BF II. Denne ligger lunt og fint til på et lite høydedrag sør for Elverhøy pågå GPS 32V 299779 6703146 535 moh.

Bygningsmur sør for Elverhøy. Bilde tatt mot nord
Samme, bilde mot sør med hytte på Rundemanen Vest i bakgrunnen

Elverhøy
Fra nevnte tuft gikk vi ned en liten bakke, og fikk snart øye på den store flaten der hytten Elverhøy sto.

Astrid ved ruinene etter Elverhøy
Imponerende terrasse mot Jordalen

Elverhøy (ruin) er omtalt på side 103 i BF II. Den ble bygget omkring 1914 av tre kamerater, og solgt til sportsklubben Fjellkameratene i 1925. Den ble ramponert under krigen, gjenoppbygget, men til slutt revet høsten 1952.

Utsikt fra terrassen på Elverhøy mot Jordalen

Neste mål var

Trollheim
Denne ligger et kort stykke fra Elverhøy like nedenfor masten på Rundemanen.

Ruinene etter Trollheim med Rundemanstårnet oppe til høyre. Også her er det utført et stort arbeid med oppmuringer og terrasser som står seg godt den dag i dag
En av de gamle portstolpene står fortsatt. Eller er det lille som er igjen av hytten i sterkt forfall.

Hytten er omtalt i BF II side 119-20. Den ble bygget i 1918, delvis ødelagt under krigen, gjenoppbygget men forfalt gradvis etter 1986.

Vi gikk nå opp til tårnet på Rundemanen og fulgte veien nedover mot Hyttelien der vi tok en avstikker til Bergensbakken.

Rhododendronbuskene blomstrer fint i overrennet på Bergensbakken!

Neste stopp ble ruinene etter Fjellstuen. Disse ligger nedenfor og på NV siden av Ranen.

Murene etter Fjellstuen. Utsikt mot nordvest.

Dette er en liten tuft i forhold til de to foregående. Hytten er omtalt i BF II side 111. Den ble bygget i 1916 av seks ungdommer og var mye i bruk frem til den begynte å forfalle i 1930-årene og endelig revet i 1937.

Fra ruinene etter Fjellstuen gikk vi over Ranen ned igjen til Hyttelien
Passerte Flammen ...
  ... og Eidsvåghytten

Redningshytten
Her har vi gått forbi mange ganger uten å reflektere over hva som har stått her tidligere! Redningshytten ble bygget i 1934 ved foten av Bergensbakken. Etterat hoppbakken ble "nedlagt" i 1948 forsvant mye av grunnlaget for hytten som ble revet i 1970-årene.

Astrid på tuftene der den store Redningshytten i Hyttelien sto

Så tok vi fatt på tilbaketuren som gikk via stier og veier gjennom det flotte kulturlandskapet i Våkendalen. Underveis var vi innom Tarlebøtræet (ruin), Hardbakkhaugen (ruin), Stølane sør for Hardbakkehaugen, Hardbakka (ruin), Bogstifossen og Hardbakkaplasset tilbake til utgangspunktet.

Tarlebøtræet
Hardbakkahaugen
Jordkjeller på Hardbakkahaugen
Hardbakkehaugen
Stølene nedenfor Hardbakkehaugen
Den flotte muren på Hardbakka
Oppmurte terrasser ved Bogsfossen. Har ikke funnet ut noe om formålet med disse!