Vardeheia, Portafjellet og Rivedalskletten: Askvoll (31.05.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Midtbø (50m)
Endpoint Midtbø (50m)
Ascents Vardeheia (777m) 31.05.2020 12:47
Portafjellet (779m) 31.05.2020 13:33
Rivedalskletten (507m) 31.05.2020 15:07

Nok en nydelig dag i Askvoll. Våknet til en varm og flott morgen på Værlandet. Tok av gårde derfra med 09:30 ferja som går via Fure til Askvoll. Kjørte så videre til Rivedal og parkerte på etablert parkeringsplass på Midtbø. Der kan man gå merket rute til Rivedalsstølen eller oppover grusvei mot vassverket på østsida av Rivedalskletten hvilket jeg gjorde. Vinjar og Ove skulle gå til Rivedalsstølen og jeg skulle møte dem der senere på dag. Jeg fulgte en vag sti videre mot Lisetstølen fra vassverket og videre oppover til Røyrbotn hvor jeg så fulgte stien videre som går mot Nipebu. Flott terreng å gå i, mye småtopper og vakre vatn underveis. Skar bratt men enkelt av fra stien og opp mot dagens første topp, Vardeheia. Her kunne jeg nyte en liten matbit i det vakre været før jeg fortsatte videre mot artige Portafjellet. Hadde lurt på en retur via Sletteheia, men droppet det, da det lå endel snø oppover.

Fulgte stien etterhvert tilbake igjen til Røyrbotn og skrådde meg derfra bortover i retning Leitet. Litt einekratt og moro, men klarte å finne noen sauetråkk stort sett hele partiet som gjorde etappen litt greiere. Fra Leitet kom jeg inn på et merket tråkk opp til Rivedalskletten. Så det var folk nede på Rivedalsstølen og visste at Vinjar og Ove ventet på meg, så jeg prøvde å gasse på nedover. Hadde brukt omlag 4 timer da jeg ankom Rivedalsstølen inkludert pauser.

Veldig flott på Rivedalsstølen og vel verdt et besøk og fint å ta turen via den om man skal på Rivedalskletten! Vinjar hadde badet i den kalde elva og storkost seg i lag med Ove og de var i god dialog med andre turgåere da jeg kom småjoggende.

Ove var snart klar til å ta laus over diverse topper i retning Stongfjorden etter kort tid. Det kom flere turgåere akkurat da Ove skulle til å gå. Og jaggu var det ikke kjenninger! Det var en tidligere kollega fra Widerøe, Bente, hennes mann Rolf, som også er en tidligere kollega i Widerøe samt hennes to minste barn og besteforeldrene. Veldig artig og tilfeldig å treffe dem her etter at jeg stakk innom for å hilse på henne et par dager tidligere i Askvoll :-)

Det ble en lang prat på stølen med dem, før Vinjar og jeg returnerte til bilen og satte kursen videre for kveldens parkering i Stongfjorden. Her fikk Vinjar boltre seg i strandkanten og fange småfisk, små ålelignende skapninger samt kreps - stor fornøyelse. Sen middag i bilen da Ove kom tråkkende. En fabelaktig første pinsedag !

Mot Lisetstølen
Hyggelig treff på Rivedalsstølen
Retur fra stølen
Flott i strandkanten i Stongfjorden
Meget fornøyd med kveldens fangst