Saksa og Leknesnakken (30.05.2020)  6

Visits of other PBEs Bentebu (365m) 30.05.2020
Saksa parkering (35m) 30.05.2020
Urke rasteplass og badeplass (3m) 30.05.2020

Hadde begynt å kjøre fra Hurrungane i går og våknet i bilen mellom Stryn og Hornindal. I dag var planen å omfavne sommeren med fottur til Saksa med Martin og Victoria. Vi var usikre på hvor mye snø det ville være mot toppen, men akkurat slik det er med første skitur for sesongen skal det være litt usikkerhet med første fottur også! Jeg var litt tidlig ute og hadde et lite stopp på badeplassen ved Urke hvor jeg fikk i meg 6 fiskekaker og 4 brødskiver til frokost mens jeg venta.

Utsikten innover Norangsdalen fra badeplassen

Vi kjørte så bort til saksa parkering hvor solkremen gikk på rundgang og tskjorta havna i sekken! Fin trappelagt sti med god markering i første parti. Stien havna etter hvert under snøen og veivalget ble tatt noe mer på feelingen. Var også en 3-4 andre turfølger på tur opp og vi kom i snakk med flere av disse. Mens resten snudde der bratta og snøen starta fortsatte vi videre med å sparke oss trinn i snøen oppover. Fin og kompakt snø og vi forventa antydninger til små ”sørpeskred” på returen da sola stod rett i mot, men vurderte det som trygt.
Fortsatte hele veien opp, største utfordringa ble å komme over på solid grunn i toppen av snøfeltet, men dette gikk ganske knirkefritt.
God pause på toppen før vi begynte på returen. Var litt mye snø for å få oversikt over veien videre mot den røde nåla, må uansett en ny runde opp her når Hjørundfjordegga skal gåes! Igjen en liten utfordring i overgang snø/stein, men etter det var det bare å nyte snøfeltene nedover. Optimalt sett kunne det vært litt hardere, men fikk stått på hælene et par steder hvor det ikke var for bløtt! Gøy og effektivt var det uansett.
Nede i Leknesdalen tok jeg en liten avstikker oppom Leknesnakken. Her møtte jeg et turfølge vi hadde møtt tidligere på dagen og det ble en ny runde med prat. Nede ved Bentebu møtte jeg et annet turfølge og det ble en god prat med disse også! Vil anslå at det ble totalt en 45-60 min med prat i dag.

Nede ved bilen var det bare å konkludere med ett stykk fin tur og at sommeren nå var ankommet (tskjorta fikk ligge rolig i sekken hele turen!).

Toppunktet til "Sør for Saksa"