Uranostinden i drømmevær!! (30.05.2020)  6

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Ascents Uranostinden (2,157m) 30.05.2020 13:13

Uranostinden i drømmevær!!!

Toppen av Uranostind, sett mot sør, var ikke helt trygg til å ta fotostopp helt frempå, ville helst komme meg tilbake til mer trygg grunn før jeg dro opp kamera, det var en stor skavel mot vest og søkk våt snø !!!

Jeg har lenge vært sugen på en tur til Uranostind på ski, med utgangspunkt fra Tyinosen, men da med en overnatting i telt underveis. Men etter litt chating med Fjellsamleren gikk jeg for å ta turen på en og samme dag!
Med tidenes værvarsel ble dette en drømmedag! Startet kl.06:30 – hardt og fint føre helt inn til brekanten til Uranosbreen, men nå merket jeg at solen hadde fått skikkelig tak og det ble et sugene føre resten av dagen, men det kan man tross alt leve med i et slikt vær, sol fra klar himmel og praktisk talt helt vindstille - og veldig varmt :-)

Gikk med fjellski og kort-feller. Randonee utstyr hadde vært rene galskapen.

Gikk med ski helt opp til bandet mellom Slingsbytinden og Uranostinden.
Trasket rolig opp til toppen, fantastisk utsikt. Tok ikke sjansen å gå bort de siste 5 meteren, en stor skavl hang utover på østsiden og snøen var søkk våt, så her var rasfaren absolutt til stede.

Uranosbreen
Mjølkedalspiggan
Nordryggen-Uranostinden|
Falketind|
Hurrungane i det fjerne
Toppen av Uranostind, sett mot sør-øst.

Turen tilbake til Tyinosen ble en tung affære, snøen var blitt skikkelig bløt og jeg gikk igjennom store deler av strekningen langs Nordsiden av Tyinvannet til Tyinosen.

Pause på returen med orkesterplass. Falketind og Hjelledalstinden
Dette var et slit den siste milen !!

Men alt i alt var dette en skikkelig drømmedag !!!

FETT!!

Written by Fjellsamleren 02.06.2020 22:03

Utrolig kult at du fikk gjort denne turen i dette været, Gunnar!

Mye snø på toppen i år ser jeg. Ikke en bombe at du hadde hele dette vakre fjellet for deg selv heller. Kan tenke meg du kjente det godt etter en mil i slapseføre på slutten. Grattis med kremtopp! Søreggen neste gang?

Sv: FETT!!

Written by Gunski 02.06.2020 23:08

Takk for det:-) Ja, dette ble en av de turene som aldri blir glemt. Hadde vært spennende med Søreggen på vinter, kanskje du blir med?