Hurrbreatinden og Bakerste Skagsnebb fra Krossbu (30.05.2020)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 30.05.2020
Bakarste Skagsnebb (2,093m) 30.05.2020
Kart med teltplassen ovenfor Krossbu markert

Dag 1 av pinseturen 2020.

Årets pinsetur denne ekstreme snøvåren ble lagt til et så uoriginalt sted som Smørstabbtindane, og med et meldt bombehøytrykk over Sør-Norge var det liten tvil om at det ville bli alt annet enn ensomt. Turen som var den 14. i rekken, skulle på mange måter bli en repetisjon av den 2. i rekken, nemlig turen fra 2008. Den gang fikk vi med oss de fleste av toppene i området, men noen av oss hadde igjen ugjorte bestigninger.

Fredagen ankom vi Krossbu programmessig og fant som sist en fin snøfri rabbe om lag 100 hm ovenfor Rv. 55. Det var såpass mye mat, drikkevann og utstyr som skulle til, at det ble to turer på hver av oss. Utover kvelden ankom det stadig flere, og etter hvert var det en hel liten landsby av telt nede ved Krossbu. Oppe i høyden derimot, var vi nesten helt alene om saligheten.

Etter hvert ankom de andre i laget også, og da vi tørnet inn var vi 7 personer fordelt på 3 telt pga. virussituasjonen.

Det er ennå lite biler ved Krossbu fredag kveld
Fornøyde med fin teltplass strategisk under Smørstabbtindane

Første turdag opprant med perlevær som meldt og full vårstemning med herlig fugle- og dyreliv. Vi delte oss i to grupper med litt ulike planer, og undertegnedes gruppe tok sikte på noe så lite spennende som Hurrbreatinden, men med håp om å komme videre østover til begge Skagsnebbene.

Nydelig morgen på teltplassen
Topp stemning i "annekset" også

Etter en fin start kl. 0830 toppet vi ut på Hurrbreatinden etter om lag 2 ½ timers gange kl. 11. Da hadde vi gått i nokså rett linje og holdt ovenfor Nufsfonna for å unngå å tape høyde. Denne dagen var nok 3-400 mennesker ute i finværet, men 90% holdt seg i selve Smørstabbtindane, så her i nord var det ikke påtrengende trafikk ennå i alle fall.

Herlig panorama mot majestetene på Sognefjellet
I fint driv nord for Smørstabbtindane, med Store dominerende
Panorama over Leirbreen og Smørstabbtindane
I raske kliv på vei mot Hurrbreatinden med Veslefjelltinden dominerende
På Hurrbreatinden hvor vi møter en trekk fra øst

Etter en kort matpause på toppen hvor det var litt østavind, måtte vi rekognosere for veien videre mot Bakerste Skagsnebb. Vi skrinla etter hvert både plan A og B pga. mye snø i nordflanken og på østeggen. Vi endte derfor opp med plan C og skled ned mot sør og tok oss greit bort på eggen mot Bakerste Skagsnebb i sørflanken. Med skredfaregrad 3 var vi litt forsiktige her, men det gikk kontrollert både til og fra. I det hele var det kun skavlbrekk som medførte skred disse dagene, men de var det derimot mange av.

Fra Hurrbreatinden mot Veslebrea- og Storbreatinden i sør. Vi ser dessuten den bratte nedstigningen mot Storbreahø og aller bakerst de karakteristiske profilene til Saksa og Storebjørn
Vi forsøker oss et kort stykke nedover eggen mot Bakerste Skagsnebb, som troner midt imot

Fra eggen kunne vi se relativt mange skiløpere som kom opp Hurrbreen, og flere av dem tok sikte på eggen vår. Vi kunne også se noen foran oss på Bakerste Skagsnebb, så det skulle være mulig å komme opp dit i alle fall. Imidlertid virket den snøkledte topphammeren svært ufremkommelig, og nordflanken bratt og skredutsatt. Vi var derfor svært fornøyde da vi fant småvarder ut i sørflanken og etter hvert kom oss opp like øst for topphammeren via et snøfelt. Her fikk undertegnede psykehjelp av et medbrakt tau, som nok var unødvendig for de fleste denne dagen.

På den snødekte vesteggen til Bakerste Skagsnebb. Vi har Hurrbreen på venstre side og Veslebreen på høyre side
Under den kvasse topphammeren på eggen, som ikke frister til bestigning når den er snøkledt
Draget i sørflanken som brakte oss til topps. Storbreahø dominerer på den andre siden av Veslebreen
Tilbakeblikk fra topphammeren mot vesteggen med Hurrbrea- og Veslebreatinden
Straks oppe på toppryggen med tilbakeblikk mot Storbreatinden og Smørstabbtindane

Det ble en relativt lang snøvassing østover til toppvarden, men til slutt kunne vi fornøyde gratulere hverandre med denne kremtoppen som eksponerer seg slik ut mot Leirdalen. Og hadde vi vært imponert over utsikten fra Hurrbreatinden, så gispet vi enda mer nå, med den formidable utsikten opp Leirdalen i sør, mot Galdhøpiggmassivet i øst og nabotoppene i nord. Inkludert matpause hadde vi brukt ca. 2 timer mellom toppene, og klokka var blitt 13.

Fornøyd på Bakerste Skagsnebb!
Flott utsikt oppover hele Leirdalen, med Bukkehø og Tverrbotntindane dominerende til venstre
Helt øst på Bakerste Skagsnebb med utsikt ned mot Fremste Skagsnebb. Galdhøpiggmassivet velter kledelig fram midt imot

Etter en kort rekognosering valgte vi å ikke fortsette videre østover og ned hammeren mot Fremste Skagsnebb, selv om det var spor etter folk. I stedet returnerte vi samme veg, hvor vi traff flere som ville forsøke det samme som oss. Etter en god matpause i skardet mellom Hurrbrea- og Veslebreatinden fikk vi et fint nedrenn til teltplassen hvor vi ankom kl. 1545 etter snaue 7 ½ timer på tur.

Retur vestover den brede ryggen på Bakerste Skagsnebb
Fornøyd etter retur fra Bakerste Skagsnebb, som sammen med Storbreahø dominerer på hver sin side av Veslebreen
Mot Storbreatinden og Storbreahø
Matpause med tilbakeblikk mot Bakerste Skagsnebb

Så ble det avslapning på undertegnede mens de andre ankom teltplassen etter sine respektive turer.

Som nevnt var det full vårstemning i finværet. Det var fine faunainnslag av spillende blåstruper, heipiplerker og steinskvetter, gjøk, rødstilk og rapende ryper ved teltplassen, dessuten snøspurv, ravn og en fjellvåk høyere oppe. Til og med en lys jordugle sveipet over terrenget om kvelden, utvilsomt det ornitologiske høydepunktet.

Det var også mange firbente å se, og liten tvil om at det blir et bra smågnagerår. På teltplassen sprang det mange lemen, og dessuten såg vi flere mus. På vegen til og fra Krossbu kjørte vi også forbi en flott rødrev og en røyskatt eller snømus.