Totlandsfjellet (30.05.2020)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Høysetetjørna (309m)
Ascents Totlandsfjellet (538m) 30.05.2020
Visits of other PBEs Svensdalen bom (322m) 30.05.2020
Svensdalstjørna p-lomme (300m) 30.05.2020
På tur:
  • Gunn
  • Helge
Start date 30.05.2020 10:00
End date 30.05.2020 13:13

Baserte oss på de turbeskrivelsene som er i PeakBook, og kjørte inn mot Høyseter. Som hbar beskrev i Totlandsfjellet, er det bom for kjøring inn i Svensdalen. Vi parkerte på en plass langs veien ved Høysetetjørna der det stod et par biler fra før. Oppdaget først da vi kom ned at den nordligste bilen skygget for et skilt med "privat parkering gjelder hele plassen".

Fulgte grusveien inn Svensdalen og tok av på sti ved V-enden av Svensdalstjørna. Bommet først på hvor stien gikk videre. Vi gikk der stien var tydligst - mot V. Men vi skulle dreiet skarpt venstre og opp skråning mot S. Kom nå oss inn på riktig sti igjen.

Stien er ikke merket før man kommer nærmere toppen der det er satt opp steinmerker. Men stien er godt synlig de fleste plasser og tilrettelagt over myrpartier. En bratt skråning må forseres, ellers ikke noe krevende.

Fra toppen er det flott utsikt mot fjellene rundt og mot Samnanger. Vi gikk litt videre mot S og fant en grei plass å lunsje på og med noe bedre utsikt ned mot Tysse enn det man har fra selve toppen. Varmt var det i dag og en svalende østavind på toppområdet, mens det var ikke noe vind på nedturen.