Knutshøe (27.05.2020)

Visits of other PBEs Knutshøe Nedre klyvepunkt (1,175m) 27.05.2020
Varga bru (1,068m) 27.05.2020
Vargebakken parkering (1,105m) 27.05.2020

Masteren ble levert natt til tirsdag og jeg hadde nå en uke uten noen planer. Så etter en rolig morgen ble planen å pakke bilen full med diverse utstyr og ta hver dag som det passet seg. Første etappe ble til Valdresflya etter et par ærender da det var meldt noe bedre vær der sammenlignet med lenger vest. På kjøreturen opp ble jeg dessverre vitne til en elg som akkurat hadde blitt påkjørt og lå midt på en blodig vei. Fikk øyekontakt med den også, ikke noe pent syn! Var mye dyr rundt veien denne kvelden, så totalt 3 elg, 2 rev og en fugl som dessverre endte i grillen.

Uansett, natta ble tatt rett under Bitihorn før jeg fortsatte videre over flya neste morgen. Hadde i utgangspunktet sett meg ut Heimdalshø, men i det jeg så at Knutshøe var bar fristet det mer med en fottur! Denne har stått på ”ønskelista” i et par år, men det har aldri ”passa”. Har heller ikke hatt lyst til å gå i kø oppover her, dermed passet dagen i dag bra!
Parkerte på tom parkeringsplass og begynte traskinga. Noen snøpartier den første kilometeren før stigninga. Første klyvepunktet var tørt og fint og ble forsert uten problemer. Kan se for meg at det kan bli litt kødannelser her på de verste/beste høytrykksdagene.
Noe snø i stien enkelte partier, men dette var greit å gå utenom. Ble en liten lunsj i le bak en stein like ved toppen før jeg begynte på returen. Nesten nede begynte sola å trenge igjennom skylaget og det ble til slutt klar himmel. Vurderte Heimdalshø som økt 2 nede ved bilen, men kjente at kroppen ikke helt hadde hentet seg inn etter skriveinnspurten. Ble derfor en meget rolig dag videre!

Tok en ny sjekk på YR som meldte finvær fra klokka 12 i Hurrungane neste dag. Dette frista bra mye og dermed fortsatte ferden ned til Lom og videre innover Bøverdalen hvor natta ble tatt (så forøvrig en liten flokk reinsdyr ned fra flya også)!

Kunne nok med fordel startet litt seinere! Var litt snø i lufta på vei opp også!
Toppunktet med nordøstveggen til Bukkehåmåren i bakgrunnen
På vei ned igjen. Her rett før siste brattparti før toppen