Store Ringstind (28.05.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Store Ringstinden (2,124m) 28.05.2020
Visits of other PBEs Ringselvi p-lommer (1,000m) 28.05.2020

Våknet opp i Bøverdalen og forflyttet meg videre igjennom brøytekantene på Sognefjellet. Været var ikke alt for mye å skrive hjem om enda, men det skulle bedre seg rundt 12 i følge yr. Jeg kjørte til Ringselvi p-lommer hvor jeg gjorde klar ski og sekk i snøkanten, men været måtte jeg vente på! Dette var ikke en tur jeg skulle bli snytt for utsikten! Dette tok sin tid så jeg valgte å ta en liten blund baki bilen. Ble vekket en time seinere av et par som lurte på om det gikk bra med meg, noe jeg absolutt kunne bekrefte, hehe.

Totalt ventet jeg en 3-4 timer før skylaget sprakk opp og jeg endelig kunne begynne turen mot Ringsbotn litt over klokka 2. Brukte litt tid på å våkne skikkelig innover, og sånn sett var det grei med en liten innmarsj før motbakkene begynte. Tok igjen de to andre rett før ”traversen” i brattpartiet over Ringsbotn. De gikk med tunge sekker og hadde planlagt teltovernatting ikke langt unna Ringstind.
Selve ”traversen” hadde ikke fått mye sol og var småhardt, men gikk greit uten problemer. Fikk så et par høydemeter ned igjen før nordsia til Midtre Ringstind skulle passeres. Var tydelige svære skavler i toppen og gikk derfor på litt ekstra over her.
I skaret mellom Midtre og Store meldte tørrsnøen sin ankomst. Denne sida hadde ikke fått sol i dag og var ganske hard. Var et par partier hvor skarejern ikke hadde vært alt for dumt! Så ingen tegn til åpne sprekker oppover breen.
Før siste bratta bytta jeg ski og staver med stegjern og isøks. Veldig lett å få gode spor i den tørre snøen. Isøksa ble i grunn litt overflødig, men greit å ha noe å lene seg på! Deilig å kunne nyte denne toppen helt aleine uten en sky på himmelen!
Returen måtte til slutt komme. Prioriterte å komme lengst mulig opp i motbakkene og lengst ut i dalen på returen, skikjøringsforholdene var uansett så som så. Peaka i fart på 76 km/t og slapp med det noen kjipe meter ut av dalen.

Tilbake på start hadde parkeringsplassene og teltplassene rundt i området begynte å fylle seg opp, ikke rart når værmeldinga var som den var! Møtte også Þróndeimr (Christian Nesset) litt senere på kvelden og det ble planlagt tur til Store Dyrhaugstind neste dag.

Mye snø og skyer over Sognefjellet
Midtre Ringstind bryter seg igjennom skylaget
Store Ringstind skyfri for første gang i dag