Skålefjellet: Askvoll, fra Stongfjorden (29.05.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Stongfjorden (5m)
Endpoint Stongfjorden (5m)
Ascents Skålefjellet (767m) 29.05.2020 10:26

Start fra Stongfjorden kl 09:10 og kunne etter kort tid foreta første klesskift og fortsatte i shorts og singlet til topps. Fulgte traktorvei oppover til endes og derfra inn på en T-merka rute mot Nipebu. Hadde sett på kartet og ville prøve å finne en kjapp rute opp mot toppen, og håpet på at det ville kanskje være en sti i området. Det stemte helt overens med mine foreløpige rutevalg og akkurat ved den elvekryssingen som jeg hadde pekt meg ut, fant jeg rødmerka sti oppover mot toppen, veldig digg.

Det var utrolig flott å komme over skoggrensa og området mot toppen kunne by på en storslagen utsikt ned mot Stongfjorden og mot blant annet Toreheia hvor vi var dagen før.

Etter returen bar det videre mot Askvoll, hvor Ove tok seg en tur over Rustene mens Vinjar og jeg gjorde litt handling i Askvoll og fikk samtidig stukket innom en tidligere kollega fra Widerøe som bor i sentrum med en flott eiendom ned mot sjøen. Etterpå bar det videre med ferja over til Værlandet i strålende vær :-)

Stimarkering mot Skålefjellet
Siste del mot toppen av Skålefjellet
Mot Stongfjorden
Fra Skålefjellet mot Moldura og Dokka
Fra Skålefjellet mot Hekkelfjellet og Blåfjellsåta
Fra Skålefjellet og flott utsikt utover Stongfjorden
Endel rotvelta trær ved starten av stien som er T-merka mot Nipebu
Etter ankomst i Askvoll og en kaffestopp hos tidligere kollega i Widerøe som har en flott eiendom ned mot sjøen i sentrum