Flott kveldstur til Bøfjell (26.05.2020)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Start point Ugge (105m)
Endpoint Ugge (105m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Bøfjell (503m) 26.05.2020
Visits of other PBEs Boels benk (256m) 26.05.2020

Kveldstur til Bøfjell

Pf. 100-topp i Drangedal. Startet fra Landsmarka i Nome. Parkerte ved bommen ved Ugge. Hadde med sykkel. Har vært innover her noen ganger før på sykkel og alltid like kjedelig i grunn. Ikke alltid like motiverende å starte med 2 km lang motbakke. God motbakke den siste delen av skogsbilvegen opp dalen til Helsokvatnet også.

Det går et par traktorspor opp i mellom mot Bøfjell fra Helsokvannet, men det er best å gå opp der jeg kom ned, se gps-spor. Videre mot toppen blir det terrenggåing, men lett å ta seg fram. Fant antydning til en gammel sti på nedturen. Var heldig på toppen og fikk kveldsol som brøyt i mellom skyene, det gjorde opplevelsen av Bøfjell optimal. En fantastisk flott toppvarde her oppe. En uvanlig velgjort konstruksjon for et nokså skogskledd toppunkt å være. Møtte to hjorter foran meg på veien da jeg syklet tilbake ved Helsokvannet. Var nede ved bilen igjen kl 22.00.