Rundtur i Melumskogene (27.05.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Tveitfjellet (328m) 27.05.2020 09:28
Sandseterfjellet (348m) 27.05.2020 09:57
Smellen (309m) 27.05.2020 10:45
Trolldalsfjellet øst (327m) 27.05.2020 11:45
Visits of other PBEs Steinhaug p-plass (79m) 27.05.2020 09:02

Rundtur i Melum med start fra Steinhaug. Fulgte først sti sørover med en avstikker opp på Tveitfjellet. Åpent og fint terreng å gå i. Gikk ned igjen en bratt li og kom fort inn på stien mot Sandseter igjen. Fra Sandseter gikk stien bratt opp på Sandseterfjellet. Flott topplatå på Sandseterfjell med ganske god utsikt i flere retninger.

Fulgte sti videre mot Øvre Trytetjenn, der stien delte seg mot Steinhaug og Grasdalen. Jeg fulgte sti mot Grasdalen, noe gjengrodd sti, men helt fin å følge. Når jeg kom til Grasdalsvannet fulgte jeg grusveien til setra på nordsida av vannet.

Fant ut at jeg da var veldig nært toppen med det artige navnet Smellen, tenkte jeg kunne gå over denne toppen og ned på andre siden og så komme inn på stien langs Reiarsvann. Det var lettere tenkt enn gjort, for først måtte jeg opp en bratt fjellvegg til toppunktet, og videre ned mot vannet krysset jeg stadig større og mindre kløfter som tydeligvis gikk nord/sør og jeg skulle østover. Utallige skrubbsår seinere kom jeg omsider ned til stien, da gikk alt så meget bedre.

Heller ikke denne stien altfor mye brukt, men fullt mulig å løpe. Fulgte stien rundt nordspisssen av Reiarsvann som var ganske myrete, men i disse tørre tider ikke noe problem. Kom så inn på grusveien nord for vannet.

Foran meg lå nå et bratt fjell rett opp for veien som jeg tenkte det burde være flott utsikt fra. Så på kartet at det var markert en sti over der, men fant den ikke fra vest. Fra lenger øst på veien fant jeg imidlertid et traktorspor som gikk opp akkurat som vist på kartet. Denne førte helt til topps og var lett å følge. Registerte denne toppen som PBE (et lite stykke nord for stien). Bra utsikt fra pynten, men noe redusert av trær.

Ned igjen samme vei, da stien videre vestover etter toppen ble noe uframkommelig og gjengrodd. Deretter fulgte jeg grusveien til Lundsstulen, der jeg tok blåmerket sti østover mot Tveitstulen. Derfra var det bare å følge grusvei ca 3 km tilbake til bilen.

Fra toppen av Sandseterfjell.
Utsikt fra Sandseterfjell mot Kilevannet.
Grasdalssetra.
Utsikt over Grasdalsvannet fra Grasdalssetra.
Fra Trolldalsfjellet mot Reiarsvann.
Skjelettrester av elg på Trolldalsfjellet.