Heberget Øst i Åsnes (19.05.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Heberget Øst (565m) 19.05.2020
Jeg kjørte inn fra Holtsjøen nordvest for toppen. Tok sjansen på at bommen som sto åpen også gjorde det da jeg skulle tilbake igjen. Vanskelig dette her; å vite om det er greit å kjøre forbi slike bommer eller ikke! Jeg parkerte oppe ved en snuplass og valgte å ta beina fatt videre oppover skogsveien. Etter en snau kilometer kom jeg opp til et hogstfelt, og herfra ble det vandring uten noe sti eller tråkk videre frem til toppen. En del stigning i begynnelsen, deretter ble det flatt og fint skogsterreng å gå i. Jeg måtte passere noen store myrer, men heldigvis var det forholdsvis tørt i skogen. Selve toppen var også ganske flat, og det var vanskelig å bestemme seg for hvilken tue som var høyest. Dermed ble det den obligatoriske tue-til-tue-metoden før jeg gikk omtrent samme rute tilbake igjen.
Litt utsikt nordover fra hogstfeltet der veien stoppet
Det var flere myrer som måtte passeres på vei til toppen