Ramsfjellet, Sitterkleiva + Svartholet (24.05.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Knottveien (34m)
Ascents Ramsfjellet (355m) 24.05.2020
Sitterkleiva (496m) 24.05.2020

Tur etter Fv 766 til Tøttdalen og videre etter vei 6928 mot Utvorda og videre til Sitter. Etter Sitter tar Knottveien av til venstre. Her er det merket parkering. Fulgte merket sti mot Ramsfjellet. På en fortopp var det en varde og et turpostskilt for Fysak Flatanger som man kan melde seg på gjennom den populære Trimpoengappen. Jeg traff et turfølge som samlet på Fysaktopper. Jeg gikk videre på fjellryggen over Ramsfjellvatnet til den høyeste toppen. Her var det en litt uryddig varde. Det er kilometervis med stup på en del av fjellryggene her. Sol og nesten sommer her nå. Gikk videre ned mot Store Ramsfjellvatnet. Neste mål var Sitterkleiva som ligger på grensen mellom Flatanger og Namsos (storkommunen) Gikk videre til nordenden av Slettjønna og videre til nordenden av Litle Rørvatnet. Herfra gikk det ganske bratt videre mot Sitterkleiva. Kom inn på en delvis merket sti her. På toppen av Sitterkleiva er det en stor varde og en liten varde med en kvass stein og et trigpunkt. Fantastisk utsikt mot fjord og ville fjell. Jeg fulgte nesten samme rute tilbake, men etter passering av Slettjønna fristet det å prøve å komme ned den bratte smale kløfta og steinurda ned mot Fjellheim i Knottbukta. Første forsøk feilet da det ville medført et fritt fall på noen meter, men jeg fant en bratt sidedal, slik at jeg kom ned i kløfta. Jeg visste ikke om det var flere stup, men det var kun store kampesteiner og mosegrodd steinur som det var mulig å komme ned i. Jeg fulgte Kvennbekken ned mot Fjellheim. Hit er det vei, men det mangler ca. to kilometer vei til kommunesenteret i Lauvsnes. Jeg snakket med fastboende som saget ved, og en av disse hadde gått en gang opp i Svartholet. Det var heller ikke elgtråkk eller elgskitt oppe i steinurda/kløfta. Jeg avsluttet turen med en fin vandring langs Knottveien. Passerte det falleferdige huset i Knotten. Jeg har en kamerat med samme etternavn. Det er mulig han har forfedre her. Meget fin tur i vilt terreng. Det er ikke mange av de 67 toppene i Flatanger som har hatt besøk av peakbookere, bortsett fra øytoppene som er blitt raidet av Inger Lise og Otto.
Statistikk:
Flatanger 33-34/67
Namsos 152/78

Parkering på starten av Knottveien
Denne stupveggen er flere kilometer lang
Utsikt mot øyer i Flatanger
Fysaktopp på en fortopp til Ramsfjellet
Ramsfjellvatnet
Varden på Ramsfjellet
Utsikt fra Ramsfjellet mot Lauvsnes
Sitterkleiva sett fra Slettjønna
Store og Litle Rørvatnet (som henger sammen) sett fra oppstigningen mot Sitterkleiva
Utsikt mot Store Ramsfjellvatnet
Toppvardene på Sitterkleiva
Trigpunktet på Sitterkleiva
Steinurda ned i Svartholet ned mot Knottbukta
Svære steiner i Svartholet
Huset i Knotten er tæret av tidens tann
Flott beliggenhet i Knotten ned mot Knottbukta og bratte fjell bak