Otrøya - 3 topper. (23.05.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Ræstaddalen (84m)
Ascents Opstadhornet (737m) 23.05.2020 15:11
Grøtet (698m) 23.05.2020 16:08
Ræstadhornet Sør (721m) 23.05.2020 16:46
Ræstadhornet (729m) 23.05.2020 16:55

- Øyskitur på "sommersnø".

Mens flakskreda fortsatt går hyppig i indre strøk har snødekket i større grad stabilisert seg i ytre strøk. På denne turen møtte vi stort sett fast og stabil snø i 10-15 plussgrader, og meget bra føre, spesielt i nordvendt terreng. Det jeg vil kalle sommersnø.

Deler av turen var allikevel så bratte at faren for ras fra fjellvegger, skavler og brattheng måtte vurderes fortløpende. 50 min. anmarsj til skiføre på omlag 240 m.o.h. innafor Ræstadvatnet. Skiføre ned til 300 m.o.h. på returen, dog noe magert snødekke de siste 100 hm, med litt innslag av steinkjøring. ca. 30 min gange tilbake til bilen. Greit å krysse elva inne ved vatnet. Fin lufting oppe på øya, og et skiftende skydekke gjorde at det akkurat var passe varmt.

Fra startpunktet på parkeringsplassen i Ræstaddalen. Vi ser renna vi kom ned mellom Grøtet og Ræstadhornet.

Fin sti langs vatnet, der det også ligger en Stikk-UT-post inne i enden.

Litt småkronglete opp bjørkeskogen i starten..

.. men etterhvert kom vi opp på et fint snøfelt som vi fulgte opp på kanten.

Oppe på kanten øst for Grøtet.

Vi har akkurat hatt en rast under Opstadhornet. Foksåta t.v. og Grøtet t.h. i bakgrunnen.

På Opstadhornet.

På veg mot Grøtet. Heggdalshornet og Opstadhornet ligger bak oss.

På Grøtet mot Ræstadhornet. Endel skiføre langs kanten. Lite skavler som hang utover. ca. 40 hm. bæring nederst mot skaret.

På ski ved Ræstadhornets sørtopp.

Fin sommersnø  i renna mellom Grøtet og Ræstadhornet. En del rasrester gav partier med ujamn overflate.
Fin sommersnø i renna mellom Grøtet og Ræstadhornet. En del rasrester gav partier med ujamn overflate.