Sandbekkmana (22.05.2020)  6

Rolighaugen (584m) 22.05.2020 13:17
Sandbekkmana (618m) 22.05.2020 13:56

Endelig en skikkelig tur

Vi har egentlig fri hele Påsken men måtte jobbe pga finansrapportering. Så derfor ble fridagen flyttet til denne inneklemte fredagen. Kona skulle jobbe og ungene hadde skole, så det friga tid til fattern.

Har lenge sett på turer oppe i dette terrenget gjennom geocachingen, men det har blitt ytterligere aktuelt pga peakbook.

La som vanlig opp til en overambisiøs rute, basert på luftlinjemåling, men med alternative avkortinger - avhengig av tidsbruk. Så når også jentungen var litt groggy og ikke dro på skolen, så skjønte jeg allerede hjemmefra, at jeg måtte kutte på tiden. Kona skulle nemlig på sine ting utpå ettermiddagen.

Syklet fra Elveli og opp forbi huset til Linus (Kjelsås), der veien var nysaltet. Var tung i beina så jeg måtte trille litt også, for å sikre krefter til delen jeg skulle ha til fots. Gikk så greit til nordenden av et nedtappet Langlivann. Derfra og opp mot Sandungen skal man opp 110 høydemeter på ca 1 km, og det var seigt. Spesielt seigt fordi veien også var så løs.

Så tok jeg opp Hundtjernveien som var ganske blaut. Tydelig at snøen har ligget lenge på veien, og opp mot Bjørneputten var det dessuten en del snø jeg måtte vasse i, med sykkelen på trill.

I svingene før Bjørneputten forankret jeg sykkelen til et tre, og la i vei mot Åbbortjernshøgda. Det tok litt krefter fordi før selve høgda, så var det en annen høgd - så det ble veldig opp og ned, før jeg kom dit jeg skulle.

Der oppe - på nordsiden - gjorde jeg første avkortingsbeslutning. Jeg håpet at det skulle være mer åpent terreng mot Tvetjernshøgda, men det var tett i tett med skog, så jeg. Besluttet derfor å gå mer rett mot Tvetjerna, der jeg skulle ta en geocache.

Det ble en våt affere å komme seg over på rett side. Fordelen var jo at når jeg først var søkkvåt på beina, så kunne jeg ikke bli våtere - og trengte ikke ta hensyn til det på resten av turen...

Langs tjerna så kom jeg på restene av en gammel vei, og denne cachen skulle også være på deler av den - men lenger nord. Imidlertid var det vanskelig å komme fram på grunn av en masse trevelt som lå i alle retninger. Da jeg nærmet meg geocachen var jeg på feil høydenivå, så jeg måtte klatre opp igjen for å finne den.

Fra Tvetjerna gikk jeg så rett opp til Brentebråtåsen. Derfra hadde jeg fin utsikt mot Høgkollen som skulle bli neste stopp. Ganske bratt ned og så over myrer og hogstfelt - gikk egentlig ganske raskt. Opp til Høgkollen var det også greit å komme.

Dagens lunsj ble inntatt med utsikt utover Katnosa der oppe på Høgkollen. Tipper det har vært helt fantastisk utsikt her, når småskogen var lavere. Nå er det i ferd med å bli litt gjengrodd.

Fra Høgkollen fulgte jeg sporene etter hogstmaskiner og så ned på Fagerliveien. Tenkte å ta den rundt Rolighaugen og så opp skogsbilveien på nord-øst siden. Men før den svingte rundt måtte jeg endre rute fordi det var så mye snø. Så da ble det luftlinje opp fra nord-vest i stedet. På solsiden var det mye mindre snø.

Dette var vel ikke en topp av høy klasse. Ikke noe utsikt og bare skog. Derfra ned på sør-vest siden der jeg skulle ta en ny geocache ned på myrene nord for Sandbekkmana.

Her gjorde jeg dagens siste ruteendring. Så fort at tiden var for knapp til å gå på Velohøgda og Fagerliflaka, så de sparer jeg til en annen tur. Gikk i stedet rett opp til Sandbekkmana, som egentlig var dagens hovedmål. Det var en fin topp med utsikt helt til Oslofjorden. Så Kikutmassivet, Tryvann, Kjerkeberget og det meste av verden og i tillegg skinte solen ganske varmt. Tok meg god tid til å nyte utsikt, før jeg gikk tilbake mot sykkelen.

Sykkelturen hjemover gikk jo ganske raskt, men en forferdelig motvind gjorde at det var tungt fra nordenden på Langlivannet og opp til høyeste punkt på veien, før det stuper ned mot Sørkedalen. Det som var nysaltet grus på vei opp - fra Kjelsås - var nå satt seg og derfra var veien skikkelig fin og fast.

Linus var ikke hjemme i dag...
Veien laget 1938-45
Tvetjenna, neste stopp...
Gamleveien ved Tvetjenna
Brentebråtåsen
Grensemerket på Høgkollen
Katnosa fra Høgkollen
Her stoppet det på grunn av snø