Storrustefjellet, Ørneflag og Sørbølfjellet (21.05.2020)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Storrustefjellet (1,224m) 21.05.2020 14:57
Sørbølfjellet (1,284m) 21.05.2020 17:46
Ørneflag (1,243m) 21.05.2020 18:51
Visits of other PBEs Storekrak p-lomme (530m) 21.05.2020 12:11
På vei opp til Ørneflag
Overskyet vær i Slidre, og værmeldinga viste det samme i området rundt. Det var nivå 3 på skredvarselet i Jotunheimen, så jeg var ikke så ivrig på å dra dit. Valget falt til slutt på Sør-Aurdals kommunetopp, Ørneflagg. En tur Hans Thorvald og jeg hadde sett på en stund. Vi valgte å ta turen fra Vassfaret.

Det ble en del bæring av ski i starten av turen. I underkant av 5 km gikk vi på vei, før vi kunne gå av bilveien og gå på ski opp til Storrustefjellet. Før turen hadde vi planlagt å kun ta denne toppen og Ørneflag, men vi valgte å ta med Sørbølfjellet også. Det var en del kuppert terreng, og til Sørbølfjellet valgte vi å ha fellene på. På turen tilbake og opp til Ørneflag merket vi at skiene fungerte meget bra uten feller, så vi hadde nok spart litt tid og krefter hvis vi hadde tatt de av tidligere på turen. Nedkjøringen fra Ørneflag var ikke den beste. Vekslende vær på turen, både med sol og sludd. Det ble likevel en veldig flott tur. Vi fikk utnyttet snøen bedre nedover igjen, så vi spaserte i underkant av 3 km på veien tilbake.
Nå er alle Valdres kommunetopper besteget.

Plastring av gnagsår på første topp