Borgsjåbrotet - Nore og Uvdal, Tinn (21.05.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Småroi parkering (1,175m)
Endpoint Småroi parkering (1,175m)
Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 21.05.2020 17:23
Visits of other PBEs Flyvrak ved Borgsjåbrotet (1,390m) 21.05.2020 17:09

Fjellskitur til Borgsjåbrotet - Høyest i Nore og Uvdal + Høyest i Tinn

Kommunetopper i Viken Fylkeskommune

Etter en helt fantastisk tur til Raudbergnuten med Venke 19. mai, tok jeg en ekstra dag på hytta. Jeg tok en omvei hjem, og kjørte fra Ål opp til Geilo og over Dagali til Imingfjell hvor det er kort anmarsj til Borgsjåbrotet. Det var 16 varmegrader nede i Ål, og over alle fjellovergangene som gikk over 1000 meter alle sammen var det ikke mye til skiføre igjen, så jeg hadde bange anelser om at det kanskje ikke ville gå. Men oppe på Imingfjell hvor veien går oppunder 1200 moh var det igrunnen bra med snø. Jeg så til og med flere skiløpere langs veien.

Da var det jo ikke noe å lure på. Sommerstien starter rett nedenfor brua nedenfor hyttefeltet Småroi før veien stuper ned i Tessungdalen i sør. Skiltet ved stistart var nesten begravet i dypsnøen, men det var nå der. Helt greie forhold i 6 varmegrader. Kraftig omdannet våt snø, men den var på fast underlag. Dessuten var det flere som hadde gått på toppen nylig, så jeg slapp å brøyte hele turen.

3,3 km fra parkering til toppen i luftlinje. En særdeles enkel og kort tur, brukte rett over 1,5 time totalt. Det var tåkete og grått med litt yr i lufta, men det var en klar, lys horisontal klarning ut over hele Hardangervidda. På vei ned fikk jeg også et glimt av Gaustatoppen. Dette er nok en fin utsiktstopp i klarvær.

Skilt ved stistart
Litt sløsj skal det være 21. mai!
Rester av flyvrak fra krigen
Nordover mot Sønstevann og Imingfjell Turistheim
Sørover mot Tinn og Gaustatoppen (bak i tåka)