Himalaya (08.03.2012)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Lukla (2,800m)
Endpoint Kala Patthar (5,545m)
Characteristic Expedition
Ascents Kala Pattar (5,545m) 08.03.2012

Sjenerelt om turen

Dette var en trekkingtur i verdens største fjellkjede, Himalaya. Vi gikk på Nepalsiden og målene med turen var å komme opp til Mount Everest Basecamp 5364 moh og bestige Kala Pattar 5545 moh. Dette var hovedturen vår på folkehøyskolen. Opplevelsen var helt vanvittig. Vi opplevde kulde, varme, tynn luft, vanvittige fjell og et av verdens fattigste land. Vi dusjet ikke på tre uker og fikk smaken på hvordan det er å være på ekspedisjon.

Utstyr på turen

På en slik tur som dette er det ytterst viktig å tenke på hva man har i sekken. Vi skulle være noen av de få som skulle bære alt utstyret vårt selv. Lettest mulig vekt var derfor hovedfokus etter infomøte før vi dro. De to dagene før avreise gikk jeg frem og tilbake på rommet, vasket klær og var i grunn litt stresset. Det kan være enkelt å si at man skal ta med så lite som mulig og det letteste utstyret. Men så enkelt er det ikke. Når man har en utstyrsliste å forholde seg til samt at man selv må velge ut det viktigste når man også er i stuss på om det skal holde mål på turen, havner man i en stressende situasjon. Vi ble omsider ferdig med det viktige uttaket av utstyr som skulle være med på turen. Det var kun det viktigste og letteste som ble plukket ut.

Utstyret jeg skulle ha med lagt ut på sengen på rommet mitt.

Pakkliste

7. Gore Tex jakke
  8. En pakkpose på 13 liter til sjenerelle småting
  9. En pakkpose på 35 liter til klær
  10. En lett sovepose på 1300 gram (komfort: +6 - -7 grader)
  11. Liggeunderlag (kun til bruk av hvile på flyplassen. Ble liggende igjen i Kathmandu)
  12. En teknisk shorts
  13. En vanlig shorts
  14. To tekniske T-skjorter
  15. En ekstra bokser
  16. To par tennissokker
  17. Et par tykke og godt absoberende ullsokker
  18. Ullue
  19. En lett fleecegenser
  20. En liten toalettveske (inneholdt tannbørste, tannkrem, solkrem, lebepomade og sinksalve)
  21. Et par sandaler
  29. Et Goprokamera
  30. En liten sekk til småting til flyreisen
  31. En stor sekk på 85 liter til trekkingturen

Med alt pakket veide sekken min 16 kg med to fulle vannflasker. 14 kg med tomme vannflasker, men vi skulle alltid ha tilgang til vann på turen.
Alt dette utstyret ville vi få bruk for under turen. I tillegg til dette måtte vi kjøpe våtservietter, smakstilsetning til vann, Vannrens, kjekks og dopapir. Dette kjøpte vi når vi kom til Kathmandu.

Ved starten av trekkingturen veide vel sekken min rundt 18 kg med to fulle vannflasker.
En vekt jeg følte meg ganske komfortabel med.

Plan for turen

Hannes, linjelæreren vår hadde lagt opp en plan for turen. Vi ble informert i minste detalje om ruten og hvordan forholdene var.

Kart over ruten opp mot Everest Basecamp 5364 moh og Kala Pattar 5545 moh.

Vi skulle først fly fra hovedstaden i Nepal, Kathmandu til Lukla 2800 moh med et lite fly. Flyplassen i Lukla er kåret til verdens farligste og vi var derfor litt nervøse før avgangen. Når vi hadde ankommet Lukla skulle vi gå nedover til Phakding 2640 der vi skulle ha vår første natt i fjellet. Derfra skulle vi neste dag gå opp til Namche Bazaar 3440 moh og dagen etter videre til Tyengboche 3867 moh og dagen etter der videre til Dingboche der vi skulle ha en hviledag og en lett spasertur opp i høyden og ned igjen. Dagen etter skulle vi videre til Lobuche 4930 moh og dagen etter til Gorak Shep 5140 moh der vi samme dag skulle gå inn til Mount Everest Basecamp 5364 moh og dagen etter bestige Kala Pattar 5545 moh. Samme dag som bestigningen av Kala Pattar skulle vi gå helt ned til Pheriche 4243 moh og sove en natt der før vi neste dag skulle gå videre ned til Namche Bazaar 3440 moh og vurdere hvor vi skulle gå videre derfra.

Vi var alle forberedt på at vi skulle gå langt. Det kom til å bli et eventyr. Et eventyr vi aldri skulle glemme. Resten av tiden før avreise brukte vi på å gjøre de siste forberedelsene. Nå var vi klare til å ta fatt på mektige Himalaya.