Neådalssnota mm. fra Kårvatn (21.05.2020)  4

Neådalssnota SØ1 (1,426m) 21.05.2020 14:17
Salen (1,430m) 21.05.2020 16:36
Strankåbotnfjellet (1,373m) 21.05.2020 17:16

Lang og varm dag på det som etterhvert ble et ekstremt sugeføre. Turen startet med 10 min skibæring fra parkeringa. Deretter greit skiføre inn til litt etter Nauståbu. Så fem rein her på vei mot Snotvatnet. Grei skuring over topp 1446 og 1426. Derfra skled jeg med fellene på i retning sadelen mellom Neådalssnota og Neådalspiken. Her hadde sola tatt godt allerede, og det var såpass bratt at det var på grensa til ukomfortabelt mtp. fare for slush- eller glideskred. Herfra var det et par bratte og litt tekniske punkt (for skigåing) forbi nordtoppen til Neådalspiken. Pga. soloppvarminga valgte jeg å følge ryggen videre til Neådalssnota for å unngå det bratte henget jeg hadde krysset på vei ned. Også langs ryggen er det bratt et par steder (måtte av med skia ca 20 høydemeter), men det føles likevel alltid bedre å være på en rygg enn i ei stor side. Nydelig utsikt fra toppen, som virkelig er verdt den lange innmarsjen. Nedkjøringa ble et antiklimaks med skikkelig sugeføre som gjorde at det ble diagonalgang fra ca 1100 moh til Øvre Salsvatnet. Da jeg kom dit var jeg såpass gåen av varmen og det verka sånn under tåballene at jeg tok av meg støvlene og la meg ned og sov på ei stor fin steinhelle i 30 min, før jeg fullførte over Salen og Strankåbotnfjellet. Nedkjøringa fra sistnevnte, som egentlig er en kjempefin skibakke, ble av de verre jeg har hatt med såpass sug at jeg tror jeg tok to svinger på 700 høydemeter kjøring.

Enorme snømengder for årstida like over Naustådalssetra
Innover Naustådalen
Tilbakeblikk vestover ned den noe dryge Naustådalen
Neådalssnota sett fra nord
Rein
I oppstigninga mot Snotvatnet med Salen og Strankåbotnfjellet i bakgrunnen
Fra Snotvatnet mot topp 1446
Neådalssnota fra øst
Neådalssnota fra 1446
Vestover fra Neådalspiken
Tilbakeblikk mot Neådalspiken fra ryggen mot Neådalssnota
Tilbakeblikk mot Neådalspiken fra det bratte partiet på ryggen mot Neådalssnota
Bilde tatt ned vestryggen på Neådalssnota. Så ut som om det skulle gått fint å ta seg ned her på ski.