Himingen (21.05.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Myregvarv P plass (690m)
Endpoint Myregvarv P plass (690m)
Ascents Himingen (1,066m) 21.05.2020
Visits of other PBEs Myregvarv p-plass (683m) 21.05.2020

Nok en tur til Himingen

Ankom Myregvarv P-plass i 11 draget sammen med støttekontaktbanditten. Han var ivrig og klar for å angripe stien oppover mot toppen av Himingen. Steike så varmt, t-skjorte og shorts fra start til slutt. Fortsatt mye snø igjen generelt på Gavlesjå, men Himingens sørside er såpass avsmeltet at her er det fint å gå.

Fra parkeringen og mot hyttefeltet var det fortsatt noe snø. Vi tråkket mye gjennom, totalt råtten og lite morsomt. Banditten holdt på å bli helt slukt av snøen ved et tilfelle da det lurte en bekk under snøen. Det gikk heldigvis fint og en erfaring rikere. Oppover stien gikk det rolig. Enkelte partier med snø, men stort sett tørt og fint. Fra partiet hvor man svinger seg rundt og opp på toppryggen var det derimot noe mer snø. Mer bæreevne i denne så dette var helt gull. Banditten kjente det noe i beina siste stykket, men dette her mestret han veldig greit! Over toppryggen og selvfølgelig ved den massive varden var det virkelig god utsikt i dag. Herlig altså, vindstille og stekende sol, riktig nok litt skyer, men det går seg til.
Nøt toppvarden 1 times tid i selskap med en som sa han var ansvarlig for utbyggingen av Universitetene i Sørøst Norge, artig bekjentskap!

Samme vei ned som opp, men det kunne være artig å klyvd ned vestsiden. Denne siden har jeg angrepet som standard rute gjennom vinteren med ski, morsom variant som kan anbefales som en rundtur!
Nedover gikk det uansett fort og greit, banditten var virkelig god her på å holde beina i gang! Dette var dessverre vår siste tur sammen, siden jeg slutter i jobben min og flytter nok på meg i forbindelse med å skrive masteren min. Det har uansett vært mange turer og ikke minst har vi vært gode turkompiser!
Det ble uansett feiret med pizza fra Pizzabakeren i Notodden, vell fortjent!