Åkreheia (21.05.2020)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Åkreheia (446m) 21.05.2020 14:28
Visits of other PBEs Åkreheia parkering (94m) 21.05.2020 13:21
Etter å ha gått rundturen på Åslandsfjellet, kjørte vi sørover og tok av på Singusdalsvegen, videre på Glosimotvegen og over broen og til høyre ved første kryss. Kjørte inn denne grusvegen til parkeringen.
Parkeringen
Denne tranen dukket på på veien inn til parkeringen

Fulgte de blå merkene på veien til veien sluttet. Her kan en sikkert kjøre opp til snuplassen med en annen bil enn vår lave golf. Da veien sluttet startet den fine stien som tok oss opp til toppen. Noen steder er den skikkelig bratt, men fin å gå. nesten oppe traff vi en liten harepus, som hoppet foran oss nesten til kassen på trimpunktet. Videre innover og over et skar og opp på toppen. Her reparerte Kristen staken, men det må nok flere reperasjoner til for at den skal holde. Gikk så ut på kanten mot sør, fin utsikt her også, men vi valgte å ta pause ved trimposten. Laaang og god pause i deilig temperatur og med super utsikt til å nyte nistepakken vår. Ned samme vei. Da traff vi en trane som beitet på engen. Denne toppen anbefales.

Kristen fikser staken på toppen
Utsikt Sør- sørvest
Utsikt sør- sørvest
Utsikt nordover bla. mot Brunane
Her kunne vi se helt til Jonsknuten på Kongsberg
Utsiktspunktet der vi ser tilbake og spiste
Slike blå merker var av og til oppover. Fint.