Mælakollen og Vindfjell (20.05.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Brånanskottet (219m)
Characteristic Jogging
Ascents Melakollen (475m) 20.05.2020 09:29
Vindfjell (621m) 20.05.2020 11:23
Visits of other PBEs Ramsås p-plass (196m) 20.05.2020 09:10

En fin dag for en ny langtur. Parkerte på Brånaskottet og gikk raskt opp på Mælakollen. Flott utsikt over Siljanbygda som alltid.

Utsikt fra Mælakollen.

Løp videre på sti til Prestegårdsseter. Ikke den mest brukte stien tydeligvis, men helt fin å følge. Det var markert en sti videre østover herfra på kartet, mot Vindfjellområdet, men den fant jeg ikke. Så uansett ut som den ville vært svært bratt.

Prestegårdsseter.

Fulgte isteden grusveien nordover mot Grønnli. Hadde sett meg ut en sti på kartet som jeg hadde gode forhåpninger om å finne som gikk sørøstover mot Vindfjell. Jeg fant stien, men det var i hovedsak en gammel skiløypetrasé, som nok ikke er i bruk lenger. Så den førte meg over den ene myra etter den andre, men allikevel stort sett greit å følge. Kom etter hvert inn på en litt bedre sti som førte meg opp til toppen av Vindfjell.

Skiløypa krysset mange slike myrer.

Stor flott varde på toppen her, og 100 meter lenger fram et flott utsiktspunkt over Siljanskauene. Lifjell og Gaustatoppen lå flotte og hvite i det fjerne.

Flott toppvarde på Vindfjell.
Utsikt vestover fra Vindfjell.

Følte ikke for å ta samme vei tilbake, så endte opp med å følge merket sti ned til Breivann, ca 4 km ned.

Breivann.

Derfra var det å følge grusveiene noen kilometer sørover. Tok av inn til Torkildstjønn til enden av veien, og fulgte en skogsbilvei/sti opp Frimannsdalen til jeg møtte rundstien fra Mælakollen.