Sjøvdøla & Nyheitinden. (20.05.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Kvitneset (46m)
Ascents Blikskårtinden (1,702m) 20.05.2020 10:47
Sjøvdøla (1,719m) 20.05.2020 11:08
Nyheitinden (1,598m) 20.05.2020 12:42
05:40: Morgenstemning ved Eresfjorden. Sjøvdøla og Nyheitindane ruver. Nebba i forgrunnen.

Hvitveis møter snø.
Ski på fra 175 m.o.h.

- Noen timer i paradiset.

Med gode værmeldinger var det fristende å finne et sted hvor en kunne dra det siste tørre ut av nysnøen som har kommet i det siste. Valget falt på Nyheitindbreen, der en kan gjøre relativt konservative rutevalg. Dette med tanke på en del observerte flakskred i Romsdalsområdet de siste dagene, samt varsla temperaturstigning og solpåvirkning på første skikkelige finværsdag etter det store snøfallet.
Planen var å starte tidlig med tanke på at en passerer noen utløpssoner underveis. Det passa også bra med det øvrige programmet. Dessuten; "Morgenstund har gull i munn." Klarvær og nattefrost helt ned i fjæresteinene var også et bra utgangspunkt.
Det viste seg å bli en skikkelig fin dag å repetere denne vårklassikeren på. Det var første turen min på Sjøvdøla siden 2004, og den første på Nyheitinden siden 1995, altså på 25 år.
Uvanlig nok var det på med skia fra 175 m.o.h., på returen blei det forøvrig stopp på 300 m.o.h. , da det gjenværende snødekket slo følge med meg nedover :) Forøvrig greit å krysse seg opp skaren i skogen med skarejern.
Med ørlite nysnø på skare, var føret var perfekt til kjapp passering av Røndølskarvatnet begge veier, og over 1000 meter var det nydeligste tørrsnøføre.

Etterhvert bra med snø oppover skogen. Kvitfjellet ruver i bakgrunnen.

Oppe av brattskogen, lettgått skare oppover mot Røndølskaret.

Kom litt høyt innover mot vatnet, så det blei til at jeg tok av fellene. Unnabakke og skare med ørlite grann nysnø på Røndølskarvatnet brakte meg over på et blunk.

Dalen opp mot vatn 1014. Portalen til Nyheitindbreen.

Økende nysnø på skaren. Helvetestinden i bakgrunnen. Kombinasjon våte feller som frøys og kald laussnø skapte litt trøbbel med fellene, men litt sportstape gjorde susen.

Nesten oppe ved vatnet. Sjøvdølas utløpere kneiser mot himmelen.

Helvetestinden igjen. Isfjorden med Åndalsnes skimtes ute i bakgrunnen t.v.

Mjukere tørrsnø fra ca. 1000 meter, her på nærmere 1200 med tilbakeblikk på Nebba. Sytalaust.

På Nyheitindbreen.

Fint føre også på ryggen opp mot Sjøvdøla. Gikk på Blikskårtinden først.

Fra Blikskårtinden mot Eresfjord....

...og mot Sjøvdølas hovedtopp.

Klassisk Sjøvdølautsikt, mot Eikesdalsvatnet med Sigridtinden nede i forgrunnen. Forøvrig helt vindstille på toppen. Blei ei god pause.

Flakskred ved Blikskårbreen. Fjell så langt øye rekker bakover.

Etter å ha kjørt ned fra Sjøvdøla blei kursen lagt mot Nyheitinden.

Tilbakeblikk mot Blikskårtinden.

Mot fjell på andre sida av Eikesdalsvatnet, bl.a. Slotthøa, Midtfonntindan, Ågottind og Bjørktind.

Fint skiføre helt til topps på Nyheitinden. Her utsikt mot bl.a. Hoemtinden, Hauduken og ryggen mellom sistnevnte og Juratinden.

Fra Røndølskaret, fortsatt skare i nordøstvendt.

Mer slush med regnriller nedover i skogen, gjennomblaut nysnø i brattlia.

Nede igjen. Flott vårdag ved Eikesdalsvatnet. Bjørnarlågtinden, Trondskjortetinden og Fløtatinden sentralt i bildet.