Hornkjølberget - Eidskog kommune (20.05.2020)  4

Written by Stigun GSM

Start point Sommerfjøstoppen p-lomme (302m)
Endpoint Samme (301m)
Ascents Hornkjølberget (433m) 20.05.2020 13:58
Visits of other PBEs Hornkjølberget p-plass (298m) 20.05.2020 13:41
Etter behagelig tur til Sommerfjøstoppen på formiddagen hadde jeg beveget meg i nordøstlig retning med sikte på nok en superenkel k-topptur; Hornkjølberget i Eidskog kommune. Noe plunder med å finne skogsvei (Hornkjølvegen) som førte opp til p-lomme Hornkjølberget, men etter litt kartlesing og tjuvtriks gikk det greit. Perfekte tørre forhold på fin sti nordover til Hornkjølberget som markerte seg relativt bra i forhold til omgivende terreng. I likhet med tidligere på dagen var gåstaver gode å ha, av grunner nevnt. Pågående restaureringsarbeide på branntårn på toppen, fikk en hyggelig prat med arbeidsleder som insisterte på at jeg skrev meg inn i turboken i turkoia like ved branntårnet.
En pust i bakken er ikke å forakte..
Utsikt sørøstlig retning fra rett syd for toppen

På tross av hyggelig topp-passiar kun totalt 40 min til denne flotte toppen, og jeg innså da jeg kom ned til bilen igjen at jeg med fin margin ville kunne rekke nok en nærliggende k-topp før retur til Valdres, og satte kursen mot Rafjellet i Kongsvinger bare 2-3 mil lenger nord.