Øst for Udnesseter i Nes (16.05.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Øst for Udnessæter (404m) 16.05.2020
Dette er definitivt en av toppene på lista hvor sykkelen bør få bli med på tur!
Cecilie og jeg parkerte ved bommen på Sundet i nordenden av Floen og satte avgårde på sykkel innover på fin grusvei. Fra Vårli stiger det jevnt forbi Åsnessetra og videre opp til Bergerseter. Videre ned mot Myrsetra og veikrysset hvor man starter stigningen mot Udnesseter. Like sørvest for toppen tok vi av til høyre og kunne følge seterveien nesten helt opp til topps!
Størrelsen på det forfalte huset og låven like nedenfor toppunktet tyder på at det må ha vært en stor drift her inne. Varden finner man lett et par hundre meter ovenfor gården, men det høyeste punktet ser ut til å være på en kolle litt innenfor denne igjen.
Vi hadde planer om å sykle videre runden om Brautersetra, men vi begynte å få litt dårlig tid og valgte å ta samme vei tilbake da dette så noe kortere ut.
Ved Åsnessetra
Varden som er bygget på toppartiet
Udnesseter ligger nesten helt oppe på toppen av kollen
Lenge siden noen har blitt ønsket velkommen inn her...

Udnessetra

Written by Nils 21.05.2020 15:25

Hei! Svaret på når dette stedet ble forlatt, og hvem som bodde der, kan man lese mer om på en egen nettside om denne plassen: https://udnesseter.no . Det vokste visst opp 12 barn der!

Sv: Udnessetra

Written by ØyvindBergkvam 26.05.2020 10:41

Wow, da er det lettere å skjønne at det må bygges litt stort :-)