Perfekte dager på Austanbotntinden og Dyrhaugstraversen (19.05.2020)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Ringselvi (1,002m)
Ascents Nørdre Dyrhaugstinden (2,121m) 19.05.2020 09:16
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 19.05.2020 20:07
Visits of other PBEs Dyrhaugsryggen (2,085m) 19.05.2020 09:16
Ringselvi p-lommer (1,000m) 19.05.2020 09:17

En rapport fra to ulike turer, en fra Store Austanbotntinden og en fra tur over Dyrhaugstraversen.

Perfekt dag på Store Austanbotntinden

Litt tåke og overskyet i starten av dagen, men de skulle fordampe bort før lunsjtider. Jeg startet seint, men med det håpet jeg å få ideelle forhold over eggen til toppen, samt slusjføre på tur ned vestryggen. Jeg fant en liten parkeringslomme 150m nord for bommen, de andre var fulle av biler. Passerte en gjeng på fire i starten som skulle se hvor langt de kom. Så spor av tre andre mens jeg gikk oppover. Møtte en på 1850m, han hadde filmen to stykker som kjørte ned Austanbotnrenna på fine forhold. Jeg satte igjen skiene på 1950m og gikk opp til Vestre for å se hvordan snøforholdene på eggen så ut. GPX-track fra turen: Austanbotntinden

Store Austanbotntinden sett fra Vestre

Eggen så virkelig fin ut i år, kanskje litt vel mye snø ved første øyekast. Ned fra vestre var egentlig den mest utfordrende delen, der var det litt råtten snø og is så verken isøks eller stegjern satt spesielt godt i. Eggen videre var svært fin å gå på, med godt bundet snø og hardere snø under som ga godt feste for isøksa på det mest eksponerte partiet før svaene og oppe på toppeggen.

Tilbakeblikk på Vestre
Endelig oppe på toppeggen
Toppen på Store Austanbotntinden
På tur ned svaene

Masse snø på svaene, kunne nesten ha tatt noen svinger her! Etter å ha vært på toppen gikk det relativt fort ned igjen da det var såpass dyp snø å tråkke i. Opp Vestre hadde det blitt skygge så snøen var hard og god. Perfekt slusjføre helt ned til bilen igjen. Turen tok nøyaktig 5 timer.

Flott egg der da
Detaljert egge-bilde, se stort bilde
Sporsnø ned igjen

Fin dag over Dyrhaugstindane

Endel nysnø over natta gav høy skredfare grunnet kantkorn. Gikk innover Ringsdalen tidlig for å passere de rasfarlige rennene sørvest på Dyrhaugstinden. Planen var en Dyrhaugstraversen fra Berges Skar. Ble også så jeg tok med de to toppene på Nørdre Midtmaradalstindan før jeg tok fatt på Dyrhaugstraversen.

Inne ved breen mellom Ringstinder og Dyrhaugstinder
Store overhengende skavler på Midtre Ringstinden
Nørdre Midtmaradalstinder

Utrolig fint føre over breen, rundt 40cm lett pudder hadde samlet seg her. Gikk greit opp renna til Berges Skar, masse snø å tråkke i. Litt hardt til å begynne med fra skaret opp mot Nørdre, så her kom isøks godt med. Kjempefin rygg opp mot Nørdre og videre ut til den høyeste toppen der. Retur ned til Berges, så opp til Søre hvor det var litt småklyving. Traversen videre over Dyrhaugstindane tok lang tid. Dårlig binding i nysnøen mot skarelag under gjorde det utfordrende å gå selv med stegjern og solvarmen gjorde at det klabbet godt under stegjernene. Utpå ettermiddagen gikk snørasene ned fra Dyrhaugstindene, samt mange andre sørovervendte bratte fjellsider under oppvarminga. Spektakulært med også skremmende å se på da skredene hadde stor forplantningsevne og akselererte svært for ned fjellsidene.

Helikopter med Austanbotntinden i bakgrunnen
Store Ringstind
Søre Dyrhaugstind, men Skagastølstindane på motsatt side av dalen
På Midtre Dyrhaugstinden
Dyrhaugsrekka sett fra Midtre Sør
Soleibotntind til høyre, Store Ringstind og Store Austanbotntind midt i. Midtre Ringstind mot venstre
Midtre Dyrhaugstinder
Endelig på toppen av Store Dyrhaugstinden
Midtre Ringstinden og Stølsmaradalstindan i bakgrunnen
Nordre Skagastølstinden med Galdhøpiggen langt bak

Missing title

Written by Anders_Kvåle95 29.03.2023 17:33

Gammal rapport, men prøve likavel :) Korleis er nedstigningen/hammaren frå midtre dyrhaugstind sør på vinterføre?

Written by Þróndeimr 29.03.2023 20:31

Avhengig av hvor mye snø det ligger der, men det er ganske eksponert der så jeg måtte grave fram gode tak for å ta nedstigningen på en trygg måte og brukte litt tid på det da det var ikke flust av gode tak. Kan være greit å ha med ett tau eller slynger for å være på den sikre siden. Jeg gikk denne ned, den er nok vesentlig enklere å gå opp på vinterføre.

• +

Written by Anders_Kvåle95 29.03.2023 21:25

Berges skar

Written by 2000turer 31.05.2020 19:30

Kul tur! Hvordan var inngangen til renna opp til skaret fra breen? Greit å komme inn, bratt opp renna?

Sv: Berges skar

Written by Þróndeimr 31.05.2020 21:29

Det var masse snø, sammenhengende fra breen og opp så jeg gikk lett opp med isøks og stegjern da jeg var der. Nå smelter det jo mye snø så ting forandrer seg, men den ligger jo relativt lenge i skyggen om dagen så det ligger nok godt med snø der en stund til. Hvis ikke er det jo bare å gå opp flanken 80m lengre nord.

Very very

Written by mortenh 27.05.2020 22:23

Nice :-)

Missing title

Written by deleted user 23.05.2020 13:26

Rått, den skulle jeg vært med på. Hehe!