Midfjellet, Fløyen (19.05.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Starefossveien (172m)
Endpoint Samme (172m)
Trollbu, Skomakerdiket (320m) 19.05.2020 15:51
Granbakketårnet (355m) 19.05.2020 16:00
BT-bu (296m) 19.05.2020 16:22

Nydelig turvær, sol og passe temperatur. Vi parkerte ved Starefossen der vi startet turen til Midtfjellet for å besøke hyttetuftene nevnt i Bergensernes Fjellverden II (BF II) som hbar (Harald Barsnes) nylig har funnet. Turen gikk først opp til Heimtun som vi har besøkt før.

Heimtun ligger fint og fritt til rett nord for Nordre Kamvei. Stor, oppmurt terrasse som på mange av de andre Byfjellhyttene!

Heimtun som også kalles Utsikten og IOGT-hytten ble bygget omkring 1916 og kjøpt av IOGT som fortsatt eier den i 1920. Den store bautasteinen er reist til minne om Anfinn Monsen Løvås som var den som ordnet med kjøp av hytten for IOGT.

Så fortsatte vi opp den bratte stien mot fjellhyllen ca. 370 moh der vi kunne gå rett til ruinene etter Fredheim.

Ruiner etter Fredheim. Nydelig beliggenhet i ly bak en knaus med storslått utsikt mot VSV
Utsikt mot Løvstakken fra Fredheim

Fredheim ble reist i 1916 av Peder Johan Mortensen - en av pionerene i Bergens fjellsport og hytteliv. Den forfalt gradvis og ble også ramponert utover i 1960-årene. Fra Fredheim ser en godt oppmuringen mot vest for plattingen på neste hytte - Kveldsol

Ruinene etter Kveldsol, Søre Midtfjellet. Gammelt, rustent rør og rester etter sammenrast skorstein i ruinen.

Også denne hytten lå lunt og fint til med stor, oppmurt terrasse og utsikt mot vest. Hytten ble bygget i 1917 og var en familiehytte med "innlagt" vann fra en brønn under kjøkkenet (vi fant de rustne rørene i tuften!). Også denne hytten var utsatt for hærverk, og brente til slutt ned.

Mot Ulriken og Isdalen på vei opp mot Søre Midtfjellet
Astrid kunne notere seg et besøk på  Utsikten, Søre Midtfjellet
Astrid kunne notere seg et besøk på Utsikten, Søre Midtfjellet

Like nedenfor Fjellhytten passerer stien gjennom tuften til Brannmannshytten. Alle som har gått opp stien SV for Søre Midtfjellet har passert denne tuften, inkludert meg selv som har gått der flere ganger uten å tenke over at det har ligget en hytte på dette stedet!

Oppmuring og ruiner etter Brannmannshytten (Sunnfjordingen). Imponerende steinhelelr på tomten! Fjellhytten troner i bakgrunnen
Trapper, murer og tufter etter Brannmannshytten sett fra nord

Brannmannshytten (ruin) ble bygget i 1917 tett innpå Fjellhytten. En av dem som bygde hytten het Strandenes og var fra Sunnfjord - derav navnet Sunnfjordingen. Alle eierne arbeidet antagelig i Bergen Brannvesen, men dette var nok til ingen nytte da hytten ble rammet av lynnedslag omkring 1930 og brant ned!

Etter en pause ved Fjellhytten var planen å gå mot Skomakerdiket. Vi var ikke tilstrekkelig klar over hvor bratt det er nedover her (GPS kart med 20m koter), og fulgte derfor en sti som til å begynne med så ganske velbrukt ut. Etterhvert kom vi til områder med mye uryddet trefall som blokkerte stien. Dessuten ble det stadig brattere slik det vises på kartet. Tilslutt kom vi til en meget bratt fjellskrent som avgjorde saken. Vi snudde mens leken var god! Oppe ved Fjellhytten traff vi en kjentmann som fortalte at folk hadde gått seg fast i disse hengene og måtte hentes ut av redningstjenesten! Bra vi snudde!

Deretter fulgte vi vanlig sti og vei til Skomakerdiket der vi besøkte Skomakerstuen, Trollbu, Skomakerdiket og Granbakketårnet før vi returnerte til utgangspunktet.

Skomakerstuen glir bra inn I terrenget ved Skomakerdiket
Det er ryddet opp omkring Trollbu som fortsatt har skilt og adress Byfjellene 22.
Utsikt nedover hoppbakken i Granbakken fra tårnet